Tholen – Blueberry World International verhandelt jaarrond blauwe bessen voor telers uit geheel Europa, maar ook daarbuiten. Dienstverlener Blueberry World is specialist in verpakken en distribueren van blauwe bessen. "De nadruk ligt wel op het Nederlandse product", vertelt Harm Valckx van Blueberry World. "Zo werken wij nauw samen met telersvereniging Dutch Blueberry Collective (DBC), waarvoor wij alles verpakken." Blueberry World is ontstaan door een samenwerking van telers en Fruit World Breda, waarvoor zij ook gespecialiseerde dienstverlening op gebied van verpakking en logistiek uitvoeren.
Ondanks dat de blauwe bes het hoofdproduct zal blijven wordt de aardbei steeds belangrijker. Harm vertelt dat de verhoudingen binnen Blueberry World International is: 50% blauwe bessen, 30% aardbeien, 10% kersen en 10% cranberries. Volgens hem zal met name het vermarkten van aardbeien de komende jaren verder groeien. Halverwege juni zal de naam Blueberry World International veranderen in Sunberry International, omdat er ook andere producten dan blauwe bessen verhandelt worden. Om dit mogelijk te maken wordt nu o.a. de laatste hand gelegd aan de uitbreiding van het kantoor.
Het Nederlandse blauwe bessenseizoen moet nog op gang te komen. Harm vertelt dat de topdrukte wordt verwacht in de laatste week van juni. "Dan zijn we 24-uur in touw om alle bessen te verpakken en te distribueren.” Hij vertelt een normale aanvoer te verwachten uit kas en tunnel. "voor de oogst van buiten hebben we goede verwachtingen dit jaar", vertelt Harm. "Vanwege de goede weersomstandigheden tijdens de bloeiperiode zullen er veel grovere maten geoogst kunnen worden." Volgens hem is ook de kwaliteit van de bessen heel goed.De blauwe bes is volgens Harm in opmars. De consumptie in Nederland groeit 50% per jaar. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn belangrijke bestemmingen waar de blauwe bessen vrijwel in elke supermarkt te vinden zijn, maar in Nederland is het nog wel "een ondergeschoven kindje." Harm vertelt met promoties de blauwe bes overal in de schappen proberen krijgen en het beeld van 'luxe product' weg te nemen. Volgens hem speelt de Nederlandse retail minimaal in op de vele mogelijkheden van de blauwe bes. "Wij willen mogelijkheden aan de supermarktketens kenbaar maken om zo meer bekendheid te geven aan het product.

Blueberry World is ook actief met het verbreden van het blauwe bessen-assortiment. Harm vertelt ingevroren en verwerkte blauwe bessen te leveren aan bakkerijen en andere verwerkende bedrijven. "We zijn nu aan het onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn om meer diversiteit aan te brengen in het blauwe bessen-aanbod. In samenwerking met Wageningen Universiteit wordt een onderzoek uitgevoerd naar de gezondheidsbevorderende effecten van de blauwe bes. "We willen de gezondheidsclaims voor blauwe bessen wetenschappelijk onderbouwen", vertelt hij. "Dan staan we sterker om de teelt en de verkoop een flinke impuls te geven."
Voor meer informatie:
Blueberry World
Harm Valckx
Venrayseweg 106c
5928 RH Venlo
Tel. 077 320 4250
Fax 077 320 4255
www.blueberryworld.nl