Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alex van Ieperen, Direct Fruit Services:

"Jaarlijks meer vraag naar gerijpte peren"

Tholen - In 2012 startte Alex van Ieperen na jarenlange ervaring in de AGF-handel met zijn eigen zaak: Direct Fruit Services (DFS). Vanuit zijn kantoor boven koelhuis Houten blikt hij vijf jaar later terug. "Elk jaar hebben we een gezonde groei doorgemaakt en die groei willen we de komende jaren graag gecontroleerd voortzetten. Om een verdere groei van de afzet te realiseren, hebben we geïnvesteerd in nieuwe collega's voor de commercie, kwaliteit en back-office."

"Als DFS hebben we lage vaste lasten. Ondanks dat zullen we komend jaar verder investeren op het gebied van ICT en het verder automatiseren van onze processen, om zo de kosten verder te minimaliseren", vertelt Alex. Als trend ziet hij in bepaalde Europese landen een grote groei voor gerijpt product. "Tevens zien we de verkoop van gemaksverpakkingen toenemen. We zullen een standaard goed product beter moeten laten concurreren met trendy producten op versgebied, zoals avocado's en blauwe bessen, dit door innovatief te zijn in de gehele keten."


Alex van Ieperen en Niels Krijnen

"Onze kracht is dat we de vertaler zijn voor de teler naar de retailer en vice versa. Een voorbeeld hiervan is dat we de vorstproblematiek tijdig kenbaar hebben gemaakt. Wij zijn in mei al begonnen met het inlichten van klanten om de verwachtingen te managen. Dit kunnen wij niet alleen, hier hebben we de input van telers voor nodig."

"Ik ben ervan overtuigd dat er ruimte is voor specialistische spelers in de afzet van hardfruit. De laatste jaren is de schaalgrootte bij de telers enorm toegenomen, een trend die bij de afnemers al veel eerder was ingezet. Om waarde te kunnen toevoegen, moet je specialist zijn. Toch is de vernieuwing in het schap enorm achter gebleven", constateert de directeur van DFS. "Nu zie je dat veel mensen op zoek zijn naar iets nieuws. Zo is de hele wereld op zoek naar een goede rode of gebloste peer. De potentie is groot om daar in een gesloten keten een succes van te maken. Een supermarkt heeft dan iets unieks in het schap en voor een teler biedt het een kans om een kostprijs+ te realiseren. Wij zouden graag in zo'n keten deelnemen."

Geen gelijk speelveld
Een punt van zorg vindt Alex de 'waste', die in de traditionele verkoopkanalen nog enorm hoog is. "Ook de kostenstructuur is uit balans binnen Europa. Er is geen gelijk speelveld op vele vlakken. Telers in Nederland en België hebben daar met een hogere productie een antwoord op proberen te geven, maar om de concurrentieslag met lagelonenlanden bij te blijven zal er verdere automatisering nodig zijn om de kosten onder controle te houden. Wij werken sinds de start van DFS samen met gespecialiseerde pakstations voor het verpakken van ons fruit."

Vooruitblikkend op het tweede gedeelte van het afzetseizoen, merkt Alex op dat telers met voorraad goed hun kwaliteit zullen moeten monitoren om het juiste afzetmoment te bepalen en heldere afspraken te maken met de afzetpartijen. "Ik vrees dat dit moment van afzet weleens dichterbij kan zijn dan iedereen denkt. Dat geldt zowel voor appelen als peren. Ook vorig jaar hebben veel mensen zowel aan telers- en handelskant de deksel op de neus gehad, omdat er op het eind van het seizoen grotere tekorten werden verwacht. We zullen elkaar op moeten zoeken om een maximaal rendement voor het Nederlands en Belgisch product te halen. Die afstemming moet echt vele malen beter."



Gerijpte peren
Ook merkt hij dat de vraag naar gerijpte peren jaarlijks toeneemt. "Dat zien we bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, waar de algemene consumptie net als elders in Europa terugloopt, maar de vraag naar ready-to-eat concepten toeneemt. De jongere generatie heeft een ander bestedings- en verwachtingspatroon dan de traditionele consument in het verleden. Zij kopen geen zakje peren voor de fruitschaal, maar willen op dat moment een lekkere peer eten. Ik zie grote kansen voor onze sector, maar ook voor DFS om daar op in te spelen."

Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke afzetmarkt voor DFS. "Met appelen worden de Britten steeds meer zelfvoorzienend, voor de peren is dat in mindere mate het geval. Wel zie je dat steeds meer professionele telers in staat zijn om hun fruit tot april/mei te bewaren en dat is voor de Britten vrij uitzonderlijk", vertelt Alex. De aankomende Brexit noemt hij een slechte ontwikkeling, zowel voor de exporteurs in de EU als de Britten zelf. "Welke deal er ook uit komt, er zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden en dit zal altijd negatief uitvallen. Tenzij het bijna om een vrijhandelsverdrag gaat. Importfruit hebben de Britten de aankomende jaren altijd nodig, dus ik zie de export niet in het gedrang komen, maar als de administratieve rompslomp ook maar 1 cent per kilo gaat kosten, wordt het al een dure aangelegenheid."

Ook in de export naar China speelt DFS haar rol. "Ook dit is een markt met enorme potentie, al geloof ik niet dat ze snel de volumes van bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk zullen halen. Maar het blijkt dit seizoen wel een uitdaging om aan de kwalitatieve wensen van het land te voldoen", vertelt Alex. "Ook zien we de vraag naar biologisch hardfruit door heel Europa, Scandinavië voorop, toenemen. Die teelt is geen sinecure, maar afnemers vragen erom, dus wij zijn er ook met een beperkt volume ingestapt. Al met al kansen genoeg voor de komende jaren! Gezamenlijk met onze telers en sorteerstations zien wij de toekomst vol vertrouwen tegemoet.

Voor meer informatie:
Direct Fruit Services BV
Lichtschip 49
3991 CP Houten
Tel: 030-3031400
Fax: 030-3031399
[email protected]
www.directfruitservices.nl