Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Soren Bjorn, directeur Driscoll's

"Arbeid is zonder twijfel de grootste uitdaging"

Driscoll's heeft tegenwoordig jaarrond conventioneel en biologisch zachtfruit beschikbaar. "Dit is een grote verandering die zorgt voor een hogere consumptie omdat de producten 12 maanden per jaar verkrijgbaar zijn," vertelt Driscoll's directeur Soren Bjorn. "Het jaarrond aanbieden van zachtfruit is echter bepaald geen sinecure."

Wanneer hem gevraagd wordt wat de grootste uitdagingen zijn waar dit in de Verenigde Staten gevestigde bedrijf mee te maken heeft, antwoordt Soren dat dit ongetwijfeld arbeid is. "Met zachtfruit wil men zo dicht mogelijk bij de consument staan. De consumptie van zachtfruit is echter ook direct gelinkt aan het inkomensniveau. We verkopen ons fruit doorgaans in landen waar het inkomensniveau hoog ligt maar in deze landen is het dan weer moeilijk om voldoende arbeidskrachten te vinden." Dit betekent dat het bedrijf zijn zachtfruit wat verder weg moet telen, maar toch op rijafstand. "Zo is fruit uit Mexico bijvoorbeeld bestemd voor de Amerikaanse markt, gaat Marokkaans zachtfruit naar Europa en fruit dat is het zuiden van China wordt geteeld naar Sjanghai."


Soren Bjorn van Driscoll's

Uitbreiding productie
"We breiden onze productie in ontwikkelingslanden uit maar de vraag komt vooral vanuit ontwikkelde markten," legt Soren uit. "Het moeilijkste is om deze twee op elkaar af te stemmen en dat dan ook nog eens jaarrond. Het draait hierbij vooral om arbeid." Soren legt uit dat technologie daarom ook zo belangrijk is. "Wij zijn op zoek naar technologische oplossingen die arbeidsbesparend en efficiënter zijn zodat we ons zachtfruit eenvoudiger kunnen plukken," legt hij uit. "Op deze manier proberen wij de arbeidskosten te beheersen."

"Interessant genoeg zijn we in China meteen gestart met een productietechnologie die geavanceerder was dan elders in de wereld," licht Soren toe. "Dit stelt ons in staat een consistentere kwaliteit leveren." Hij vertelt dat Driscoll's toekomstige groeipotentieel absoluut in Azië ligt. Het bedrijf heeft een teeltbedrijf en kantoor in China. "China is een unieke markt waar men als bedrijf wel met veel meer beperkingen te maken heeft," vervolgt Soren. 

"Eén van de dingen die wij in andere regio's geleerd hebben is dat hoe sneller er een overwegend lokaal team ter plaatse aanwezig is, dat de cultuur begrijpt, hoe sneller we kunnen groeien." Soren legt uit dat China de belangrijkste markt voor zijn bedrijf is maar dat andere landen in Azië, zoals Korea, Singapore en Japan, ook goede groeikansen bieden. 

De zachtfruitteler heeft ook een aantal joint ventures met de Costa Group in Australië en China. "Deze hebben tot nu toe succesvoller uitgepakt dan we hadden durven hopen," geeft Soren toe. "Ze zijn nog steeds vrij klein ten opzichte van de rest van het bedrijf maar deze eerste successen geven ons veel vertrouwen in de toekomst en goede dynamiek." Een ander project dat Driscoll's veel goeds heeft opgeleverd is de merkpositioneringscampagne. "De voorbije twee jaar hebben we ervoor gezorgd dat de identiteit van ons merk in de communicatie wereldwijd op een eenduidige manier uitgedragen is," legt Soren uit.



Arbeiders en consumenten
Soren legt uit dat het bedrijf in de toekomst de productieomgeving wil veranderen. "Je moet het voor mensen aantrekkelijk maken om in de zachtfruitsector te werken," vertelt hij. "We hebben, met name in Noord-Amerika, een aantal mogelijkheden om jaarrond werk aan te kunnen bieden, in plaats van alleen seizoensbanen." Een ander belangrijk aspect van Driscoll's toekomstvisie is volgens de directeur de verbondenheid met de consument. 

"We denken dat we onze relatie met onze consumenten nog meer kunnen verdiepen," vertelt Soren. De manier waarop bedrijven met hun consumenten communiceren zal volledig veranderen. Volgens Soren zal de technologische ontwikkeling hierachter de drijvende kracht zijn. "In de toekomst zullen consumenten en werknemers de belangrijkste belanghebbenden in onze sector zijn," concludeert hij. 


Voor meer informatie:
Soren Bjorn
Driscoll's
soren.bjorn@driscolls.com
www.driscolls.com
Publicatiedatum: