Om aan de vraag naar Pink Lady op de Afrikaanse markt te kunnen beantwoorden, hebben dit jaar twaalf importeurs in Kenia, Tanzania, Uganda en Rwanda, evenals twee importeurs in Mauritius en drie in Réunion een licentie ontvangen.
Tot half oktober 2017 bedroeg de export van Pink Lady appelen naar Afrika 4.470 ton waarvan 60% voor de geselcteerde importeurs in Oost-Afrika bestemd was. Er waren ook grote volumes Pink Lady bestemd voor Senegal, Nigeria en Ivoorkust.
TopFruit is de licentiehouder voor Pink Lady in Zuid-Afrika en de eilanden in de Indische Oceaan. In 2013 werden de eerste dozen Pink Lady naar Afrika geëxporteerd. De lange houdbaarheid van deze appel heeft enorm bijgedragen aan zijn populariteit op de Afrikaanse markt, waar problemen met logistiek en infrastructuur soms moeilijk samengaan met een ononderbroken koelketen.
"De vraag naar Pink Lady neemt absoluut toe. Consumenten in Afrika willen goede kwaliteit en zij weten inmiddels dat het Pink Lady- hartje op de stickers en dozen hiervoor garant staat," legt TopFruit marketingmanager Liza Matthews uit.
Openluchtmarkt in Nairobi, Kenia (Foto van TopFruit)
Matthews bezoekt vaak Afrikaanse fruitmarkten, met name in Oost-Afrika. Niet alleen retailers verkopen appelen, de meeste straatverkopers ook.
Pink Lady wordt vermarkt als een ambitieus merk. Calla du Toit, voorzitter van de South African Pink Lady Association (SAPLA) vergeleek het ras onlangs nog met iPhone vanwege zijn grote populariteit onder Afrikaanse consumenten. "Voor deze groep consumenten is het bezit van een telefoon alleen niet genoeg, ze willen een iPhone. Ze willen ook niet zomaar een willekeurige appel eten, ze willen een Pink Lady," liet hij aan het Landbouweekblad weten.
Volgens Hortgro is het Pink Lady-areaal vorig jaar licht gegroeid naar 2.372 hectare, wat zich vertaald naar ongeveer 10% van het totale appelareaal in Zuid-Afrika. Pink Lady is hiermee het vijfde meest geteelde appelras in het land.
Vorig jaar werden er wereldwijd 1,9 miljoen dozen van 12,5 kilo Pink Lady's geëxporteerd (gegevens van SAPLA). Als gevolg van de droogte wordt er dit seizoen rekening gehouden met een kleinere oogst.
"TopFruit zal doorgaan met de aanplant van nieuwe rassen zoals Rosy Glow, dat als aan de juiste specificaties voldaan wordt als Pink lady vermarkt kan worden en die goede opbrengsten oplevert. Er zullen hiervoor gerichte marketingcampagnes ontwikkeld worden," aldus Matthews.
Voor meer informatie:
Liza Matthews
TopFruit
Tel: +27 21 874 1033