Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Poolse appelteler Basstion Fruit

Langdurige relaties waardevoller dan snelle winst

Voor Michal Biedrzycki van het Poolse Basstion Fruit is het opbouwen van langdurige relaties met één handelaar per land veel belangrijker dan contacten met veel handelaren om snel winst te maken.



"Bij Basstion Fruit vinden we goede contacten met onze partners waardevol. Wij zijn niet uit op winstbejag om de betreffende klant vervolgens nooit meer te zien. We willen onze klanten en hun marktbehoeften juist leren kennen, zodat we een zo goed mogelijk product kunnen leveren. We hebben een aantal goede partners in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk en tijdens de Fruit Attraction vakbeurs hebben we nieuwe Spaanse klanten geworven," vertelt Michal. 

Basstion Fruit is een familiebedrijf en wordt tegenwoordig door de derde generatie gerund. Michal vertelt dat het bedrijf hierdoor een voordeel heeft ten opzichte van een aantal concurrenten. 



"Mijn familie heeft gedurende drie generaties ervaring in de appelhandel op kunnen doen. Als er één ding is dat we geleerd hebben in de loop der jaren dan is het wel dat het belangrijker is om naar de lange termijn te kijken dan voor de snelle handel te gaan. Je moet naar je klanten luisteren en exact datgene aanbieden waar op hun markten vraag naar is. Wanneer je twijfelt of je wel aan hun verwachtingen kunt voldoen, is het soms beter om 'nee' te zeggen," benadrukt Michal. 

Zoals eerder gemeld, beleeft Polen momenteel een moeilijk appelseizoen. De verliezen in het land lopen op tot gemiddeld 30% en er zijn minder appelen van hoge kwaliteit beschikbaar voor de markt. In Spanje en Frankrijk zijn er veel problemen als gevolg van hitteschade, waardoor de appelen mogelijk minder goed bewaard kunnen worden. Volgens Michal zal dit mogelijkheden bieden voor Poolse appeltelers gedurende de tweede helft van het seizoen. 



Nu veel Poolse telers uitkijken naar nieuwe markten, voornamelijk in Azië, waarschuwt Michal dat zij zich hier goed op moet beraden omdat zendingen met slecht fruit, nadelige gevolgen kunnen hebben voor de hele Poolse appelsector.

"Het is erg belangrijk dat we goed doordrongen zijn van de verschillen op markten zoals China en India. De verwachtingen met betrekking tot residuen zijn zo hoog dat het nagenoeg onmogelijk is om hier aan te voldoen en bij de minste verdenking worden volledige containers net zo makkelijk retour gestuurd. De logistiek blijft een uitdaging met transittijden tot 40 à 50 dagen en zodra de zendingen ons bedrijf verlaten hebben we weinig controle over de situatie (zoals op containers die onderweg geopend worden of te hoge temperaturen). Het is dan ook vrijwel onmogelijk om enige invloed uit te oefenen op de kwaliteit tegen de tijd dat de appelen hun eindbestemming bereiken. Een slechte eerste indruk kan bovendien het imago van alle Poolse appelen teniet doen," aldus Michal. 



"Eén ding realiseren mensen zich vaak niet en dat is dat het belangrijk is om regio's in China als verschillende landen te beschouwen in plaats van als één grote markt. Zo bestaat er onder consumenten in het noorden van China een voorkeur voor iets zuurdere, grote appelen, terwijl consumenten in het zuiden van het land liever kleine, zoete appelen eten."



Voor meer informatie:
Michał Biedrzycki
Basstion Fruit
Tel: +48 604419819
Email: m.biedrzycki@basstionfruit.pl
www.basstionfruit.pl
Publicatiedatum: