Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Een meloen voor de prijs van een auto

Een meloen voor 27.000 per paar, Japanners vinden dat geen vreemde prijzen. Journaliste Bianca Bosker ging voor het tijdschrift 360 op zoek naar de oorsprong van de meloenencultus. Die begint bij de grootste en oudste leverancier van topfruit Sembikiya waar zij een bezoek bracht. Op het eerste gezicht lijkt het op een juwelierszaak, maar in de glazen vitrines liggen juweeltjes van fruit. De fruitsoorten hebben een eigen kleurenbrochure met smaakomschrijvingen. Peren kosten er 19 dollar en Sekai Ichi-appels 24 dollar per stuk. De meloenen zijn de koningen onder het fruit. Ze zijn gepresenteerd in een altaarachtige opstelling en worden vanaf 125 dollar per stuk verkocht.

80 procent van de klanten koopt fruit bij Sembikiya om cadeau te doen. Fruit speelt al lange tijd een hoofdrol in de Japanse ceremoniële cadeautraditie. Als blijk van loyaliteit schonken dertiende en veertiende-eeuwse samoerai mandarijnen of meloenen aan hun leider, de shogun. Boeren gaven in de herfst fruit en andere etenswaren aan hun buren in de hoop dat zij hen zouden helpen bij de oogst. Dat fruit, en met name meloenen zo duur kunnen worden, komt door de teeltmethode die alleen het meestbelovende fruit tot ontwikkeling laat komen.

Klik hier voor het artikel van 360
Publicatiedatum: