"Gelukkig is het met de samenwerking goed gekomen. We zitten elke maand bij elkaar en hebben het dan eerst twee uur over van alles en dan komt het bedrijf nog eens aan bod", lacht Janny. Ze ziet het werken binnen een familiebedrijf als een groot voordeel. "We zijn in de boomgaard opgegroeid. Binnen ons familiebedrijf geloven we in onze schone, gezonde producten. Daar werk je een jaar lang hard aan, staan we voor de volle 100% achter en zijn we trots op. We hebben de laatste tien jaar ongeveer alles wel meegemaakt in de fruitteelt, maar zijn er ook weer bovenop gekomen."

Janny van Arkel
Janny is er blij mee dat ze net als haar zus en broer de kans kreeg om een zelfstandig bedrijf op te starten. Jaarlijks verwerken de bedrijven gezamenlijk zo'n 11 miljoen kilo fruit. Lag de nadruk in eerste instantie op de teelt, later kwamen daar het sorteren, koelen en verpakken bij. "We vermarkten de appelen en peren van onze eigen teelt van een kleine 100 hectare en kopen de rest bij."
"Het op het hout kopen of pachten en vervolgens het verwerken van fruit past in onze strategie om jaarrond in aantrekkelijke hoeveelheden fruit van topkwaliteit te kunnen leveren.We werken nauw samen met een twintigtal telers. We hebben geen verplichtingen, maar gaan wel voor langetermijnrelaties. Die heb je ook nodig, want de komende oogst zal sowieso een stuk lager uitvallen, waardoor het kopen een stuk lastiger zal worden", verwacht Janny.
Appelen krimpende markt
Als verantwoordelijke voor het appelpakstation begeeft met name Janny zich in een krimpende markt. "Vroeger zei mijn vader weleens: Als er in heel de Betuwe nog één appelboom staat, dan moet er altijd een takje voor mij aanzitten. Dat zeg ik hem voor de peren nog wel na, maar niet altijd voor de appelen. Door de toenemende concurrentie is de appelafzet tegenwoordig beperkt tot de binnenlandse markt. We hebben daarvoor goede contacten met supermarkten, maar het is er niet makkelijker op geworden."
"Ook dit appelseizoen is moeizaam verlopen. We moeten het van de Elstar hebben. Die kwamen afgelopen zomer veel te heet in de koeling en het mag een wonder heten dat ze er nog zo goed uitgekomen zijn. Nu zitten we nog in de laatste Jonagold, die zullen best weggaan, maar zullen niet meer duur worden. Dit jaar werd het sorteerwerk in de appelen nauwelijks betaald. We hadden ze net zo goed ongesorteerd kunnen verkopen. Wellicht zit daar nog meer toekomst in. Er zal altijd wel een markt blijven voor appelen, maar wel heel kleinschalig", zegt Janny.

Hoewel er voor de afzet van peren meer mogelijkheden zijn, heeft die prijs volgens haar ook een maximum. "Je ziet als de prijs van de Conference-peren boven een bepaald niveau komen dat de verkoop daalt en de export stagneert. Terwijl je na je kosten van een jaar bewaring eigenlijk aan een prijs van een euro zou moeten zitten. Vroeger kon zo'n prijs nog wel boven dat niveau komen."
De peren verkoopt Fruitstation van Arkel voornamelijk rechtstreeks naar de Nederlandse retail en handel, aangevuld met wat eigen export. De appelen vinden met name hun weg naar de binnenlandse retail. "Iedereen die bij ons wil kopen, is klant. Met supermarkten vallen zeker nog wel afspraken te maken. Men ziet ook wel waar onze knelpunten liggen en in gesprek kom je er altijd wel uit, ook met bijvoorbeeld de milieu-organisaties. Het is belangrijk om in gesprek te blijven, ook al zit je in een afhankelijke positie. Aan boze boeren heb je uiteindelijk niets."
De Van Arkels leveren een brede range aan appelen- en perenrassen. "We hebben ook clubrassen als Junami en Xenia staan. Met name in de appelen zullen we de clubrassen hard nodig hebben om ons te onderscheiden", beseft Janny. "In het verleden was Rusland toch een redelijk grote afnemer van de grote maatsorteringen. Dat maakte het plaatje wel meer compleet. De Red Prince zou eigenlijk de exportappel moeten worden, maar heeft dat niet echt waargemaakt. Alleen de Kanzi is echt een succesvoorbeeld geworden."
Iedereen nodig
Volgens de onderneemster wordt er ondanks de concurrentie nog goed samengewerkt in de fruithandel. "Je hebt ook iedereen nodig. Handelaren zijn naast concurrenten ook onze klanten. Zo gemoedelijk als vroeger is het niet meer. Toen werd er ook wel flink gediscussieerd aan de keukentafel, maar gebeurde het ook dat Gerrit van Leeuwen van Frupaks bij ons de week door kwam nemen, zonder maar een prijs af te spreken. Dat is nu niet meer voor te stellen."
De intrede van handelsplatforms als Service2Fruit juicht Janny alleen maar toe. "Ik juich alle nieuwe verkoopinitiatieven toe. Ik verkoop er soms en kijken doe ik regelmatig. Fruithandelaren die zeggen nooit op Service2Fruit te kijken, geloof ik niet. Persoonlijk vind ik het jammer dat de veilingklok niet op zo'n manier internationaal uitgerold is. De klok is en blijft een eerlijk medium en geldt nog altijd als prijsreferentie in de markt, bijvoorbeeld in het geval van de peren voor de Belgische klok."
Inmiddels staat ook de derde generatie Van Arkel klaar om zijn intrede in het bedrijf te doen. "De toekomst zal meer en meer gaan liggen in specialisatie. Of dat nou telen, of koelen of handel is, er moet kwaliteit geleverd worden."
Voor meer informatie:
Janny van Arkel
Fruitstation van Arkel
Haagse Uitweg 3-a
4197 RC Buurmalsen
Tel: 0345-574916
janny@fruitstationvanarkel.nl
www.fruitstationvanarkel.nl