


Abonneren
Vacatures
- Business Consultant (landelijk)
- Loodsmedewerk(st)ers Groente en Fruit
- Global Sourcing Manager
- Business Unit Manager Importeurs & Exporteurs
- Docent Teelt
- Buying Operations Manager (BOM Process)
- Bestuurslid
- Internationaal accountmanager Duitsland
- Manager Operations Ethiopia
- Quality controller
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Dodelijke slachtoffers en miljoenenschade aan tuinbouw door overstromingen in Italië
- Tomatencongres maakt zich geen illusies: 'business as usual' komt niet meer terug
- Gewasbeschermingsdiscussie weer aangeslingerd door uitzending Jinek
- Teel je in China bonen of meloenen? Dan komt de landbouwpolitie op je af...
- Opnieuw hevige regen en zelfs hagel in Italiaanse Emilia Romagna
Top 5 - afgelopen maand
- Transportbedrijf T. Vreugdenhil viert driemaal feest
- Hevige concurrentie voor Turkse watermeloenen
- Onzekerheid over Marokkaanse watermeloenoogst
- Faillissement uitgesproken over Rodenburg Fresh Food en Fruta del Huerto
- "Turkije op weg om één van de grootste zachtfruitleveranciers van Europa te worden"
Weer
Onderzoek ECFB, BDO en Rabobank:
Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit onderzoek van Erasmus Centre For Family Business (ECFB) in een gezamenlijke publicatie met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank over het proces van waardenoverdracht binnen familiebedrijven.
Bedrijven met sterke familiewaarden presteren beter
ECFB, BDO en Rabobank concluderen dat familiebedrijven in financiële zin vaak beter presteren dan bedrijven zonder familie-inbreng. De financiële waarde van familiebedrijven ligt gemiddeld genomen 7% hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven. Daarnaast blijkt dat de rentabiliteit van familiebedrijven – in termen van ROA – gemiddeld 16% hoger ligt. Opvallend is ook dat die rentabiliteitspremie zich vooral voordoet bij bedrijven met een actieve familie-inbreng, waarbij een familielid CEO of voorzitter van de raad van commissarissen is.
"Meer nog dan bij 'gewone' organisaties vormen bij familiebedrijven de waarden een ankerpunt, zowel voor de eigen familie en onderneming als voor de omgeving," stelt Joost Vat, partner bij BDO en specialist op het gebied van familiebedrijven. "Iedereen weet waar het bedrijf voor staat en wat ervan kan worden verwacht. Een sterke identiteit helpt werknemers om hun persoonlijke doelen te matchen met die van de organisatie, waardoor ze zich meer inzetten voor het bedrijf."
"Studies uit de afgelopen jaren tonen consequent aan dat familiebedrijven beter presteren," stelt Pursey Heugens, professor Organisation Theory aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en directeur van het ECFB. "Vooral als de kernwaarden helder zijn, doen familiebedrijven het goed."
"Bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, kunnen als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers," legt Mirelle Pennings, Directeur Corporate Clients Nederland bij Rabobank uit. "Vooral bij zakendoen in het buitenland speelt vertrouwen een grote rol. Ook dan hebben familiebedrijven een streepje voor als zij hun familiewaarden benutten."
Beleid kwetsbaar bij generatiewisselingen
Vooral bij generatiewisselingen zijn familiewaarden kwetsbaar, constateren EFCB, BDO en Rabobank. Dat komt doordat nieuwe generaties in een andere wereld dan de voorgaande leven en vaak ook een andere levensinstelling hebben. Die instelling sluit niet noodzakelijkerwijs aan bij de oorspronkelijke familiewaarden.
"Waardeoverdracht bij opvolging binnen familiebedrijven is een proces dat tijd en aandacht verdient," aldus Heugens. Ondanks een zorgvuldige overdracht is het vaak onvermijdelijk dat de oorspronkelijke waarden van een familiebedrijf in de loop van de tijd transformeren en worden bijgesteld aan de tijd of omstandigheden. "Dat is ook niet erg, zo lang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden," licht Heugens toe. "Dat is het resultaat van waardenoverdracht."
Het volledige onderzoeksrapport 'Van onschatbare waarde(n)' is te downloaden via www.bdo.nl/familie bedrijvenonderzoek-2017.
Voor meer informatie:
BDO Nederland
Evi van den Oever
Tel: 06 30 14 14 35 | 040 269 81 44
E-mail: evi.van.den.oever@bdo.nl
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-26 FNV stapt teleurgesteld uit IMVO Convenant Voedingsmiddelen
- 2023-05-26 "Belasting betalen over geld dat je nooit hebt verdiend: box-3 'desastreus' voor start-up"
- 2023-05-26 "Landbouwakkoord zou moeten draaien om vraag hoe telers verzekerd zijn van robuust verdienmodel"
- 2023-05-25 Ondermijnende criminaliteit in de land- en tuinbouw opgespoord
- 2023-05-25 Boeren en tuinders maken te weinig melding van oneerlijke handelspraktijken
- 2023-05-25 Volumekorting grootverbruikers elektriciteit vervalt in 2024
- 2023-05-25 "Om tot een conceptakkoord te komen, moeten er nog forse stappen worden gezet"
- 2023-05-24 Ondernemers doen bijna €4 miljard aan milieu-investeringen met belastingvoordeel
- 2023-05-24 Landbouwcommissie Europees Parlement wijst Natuurherstelwet af
- 2023-05-24 RVO opent site voor registratie CO2-uitstoot werknemers
- 2023-05-24 NOW-deadline nadert voor nog 251 werkgevers in de landbouw
- 2023-05-24 "De moeizame loon-prijsdans"
- 2023-05-23 Nieuw GLB houdt rekening met virusdruk
- 2023-05-22 Nederlandse koopbereidheid positiever
- 2023-05-22 “Onze handelsfinanciering verruimt de koopkracht van bedrijven”
- 2023-05-19 Nieuwe financieringsoplossing voor export van Latijns-Amerika naar Europa
- 2023-05-19 "Nederland niet goed op weg om SDG's in 2030 te behalen"
- 2023-05-19 Landbouwakkoordoverleg leidt niet tot onderhandelingsakkoord: In juni meer duidelijkheid
- 2023-05-19 Krapte op Nederlandse arbeidsmarkt blijft op zelfde niveau in eerste kwartaal
- 2023-05-17 Concept-landbouwakkoord: Nederlandse teler wordt duurzamer en prijzen gaan omhoog