Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Tv-kok Rudolph van Veen wordt "nationale groenteman"

Schijf van Vijf centraal in de supermarkt

Tijdens de Nationale Voedseltop maakt het CBL vanmiddag bekend dat de supermarkt- en foodservicebranche de Schijf van Vijf en de producten hier in passen, prominent onder de aandacht brengen bij de consument. Supermarkten willen klanten verleiden om ook daadwerkelijk te kiezen voor deze gezonde Schijf van Vijf producten.

Alles wat in de Schijf van Vijf staat is gezond en alles wat gezond is, is te vinden in alle supermarkten. Uit onderzoek blijkt dat alleen voorlichting over gezonde voeding onvoldoende werkt. Daarom willen wij de gezonde boodschap letterlijk en figuurlijk dicht bij de consument brengen. Met concrete en laagdrempelige voorbeelden waarmee je als consument je groenten- en fruitconsumptie lekker en makkelijk kunt verhogen.

De gemiddelde Nederlander eet bijvoorbeeld 127 gram groenten in plaats van de aanbevolen 250 gram. Een groot deel van de gegeten groenten komt ook nog eens voor de rekening van een kleine groep 'heavy buyers'. De gezondheidswinst valt te halen in de groep light-kopers en niet-kopers van groenten en fruit.

Marc Jansen, directeur van het CBL: "De Schijf van Vijf is vernieuwd en heeft de lat voor gezonde consumptie fors hoger gelegd. Supermarkten stropen hun mouwen op om met deze nieuwe uitdagingen volop aan de slag te gaan om een grotere bijdrage te kunnen leveren om de Nederlandse bevolking gezonder te helpen maken. Onze ambitie is om een zichtbare verschuiving in het aankoopgedrag te bewerkstelligen en de Schijf van Vijf in alle keukens van Nederland te brengen."

Uiteraard is daar een langdurig commitment voor nodig. Uitgangspunt is om de klant serieus te nemen en hem of haar echt te verleiden om nog vaker gezonde producten toe te voegen aan de maaltijd. "Dat kunnen wij niet alleen. Daar hebben we iedereen bij nodig. Iedereen die een rol van betekenis speelt voor de consument. Een onmisbare rol zien wij voor het Voedingscentrum. Maar verder roepen wij boeren en tuinders, fabrikanten, en vooral ook horeca en catering op om de schouders te zetten onder deze opdracht. En niet te vergeten diƫtisten, onderwijs, ngo's, bloggers et cetera", aldus Jansen.

Om de Nederlandse bevolking te stimuleren aan de dagelijks aanbevolen 250 groenten per dag te komen, zal bekende tv-kok Rudolph van Veen zal als "een nationale groenteman optreden om de consument te verleiden meer groenten en fruit te eten". Dat schrijft de Telegraaf.

Bron: CBL
Publicatiedatum: