Frankrijk: Meeste voedselverspilling tijdens productie

Vorige week vond in Montpellier een conferentie plaats over het tegengaan van voedselverspilling. Hierbij werd gekeken naar de gehele productieketen. 

Verspilling in de retail is het meest zichtbaar, maar niet het grootst. 32% van de verspilling gebeurt tijdens productie, 21% tijdens verwerking en maar 14% in de retail. Toch zijn keuzes van consumenten erg belangrijk omdat deze worden doorgespeeld naar de rest van de keten. 

Consumenten kunnen verschillende dingen doen om voedselverspilling tegen te gaan. Zij kunnen bijvoorbeeld meer bereid zijn om misvormde groenten en fruit te consumeren. Supermarkten kunnen hierop inspelen met aanbiedingen. Ook helpt het maken van boodschappenlijstjes, betere bewaring, meer zelf koken en vragen om een doggy bag in een restaurant. 

Op het evenement is ook gesproken over houdbaarheidsdata en de mogelijkheid deze te verlengen bij sommige producten. Ook hebben sommige supermarkten 'anti-verspilling coaches' die hen helpen voedselverspilling tegen te gaan. Supermarkten kunnen hiernaast voedsel uitdelen aan instanties, maar logistieke problemen staan vaak in de weg. 

Enkele statistieken: 
In Frankrijk wordt jaarlijks meer dan 10 mln ton voedsel weggegooid:
1,5 mln ton door restaurants
2,3 mln ton door retailers
6,5 mln ton door huishoudens

Dit verhoudt zich tot 149 kilo per persoon per jaar, waarvan 17,9 kilo per jaar nog eetbaar is. In theorie is dit €16 mld aan verspilling en verlies. Frankrijk heeft de doelstelling om in 2025 de voedselverspilling gehalveerd te hebben.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven