Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Harm van Tongeren, Unilever:

"Breng datakwaliteit onder aandacht van IT-afdeling"

"Als niet alle informatie juist en volledig in de datapool staat, kunnen retailers die artikelen niet opnemen in hun systemen en ligt het product niet in het schap." Iedereen binnen het bedrijf draagt verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van artikelinformatie, ook de commercie. Harm van Tongeren, vice-president supply chain van Unilever, is daarom een groot pleitbezorger van het programma DatakwaliTijd 2.0. "Hiermee zetten we een waanzinnige stap vooruit."

Het belang van datakwaliteit is groot, zeker nu die data bepalend zijn voor de wijze waarop artikelen online worden weergegeven. "Als de informatie op websites onjuist of onvolledig is, leidt dat tot irritatie bij consumenten. Het gevolg is dat ze het artikel niet kopen of doorklikken naar een andere retailer. Uiteindelijk is dat ook schadelijk voor Unilever. Het is immers onze merknaam die erbij staat", vertelt Harm van Tongeren, vicepresident supply chain van Unilever in Nederland.

"Iedereen moet begrijpen waarom data belangrijk zijn"
Fouten in informatie over allergenen wil natuurlijk niemand maken. Consumenten checken steeds vaker online voor welke artikelen ze wel of niet allergisch zijn. "Ook als de informatie wel juist op de verpakking staat vermeld, kan een consument dus toch een verkeerd artikel kopen als online bepaalde informatie over allergenen ontbreekt. Bij dat soort situaties is helemaal niemand gebaat. Die moeten we altijd zien te voorkomen", stelt Van Tongeren.

Cruciaal is dat leveranciers het thema datakwaliteit onder de aandacht van de IT-afdeling brengen. "Een hoge datakwaliteit is van het grootste belang voor de hele organisatie. Natuurlijk is het van belang om IT-systemen met elkaar te verbinden. Daardoor daalt het aantal menselijke fouten en stijgt de efficiëntie. Maar het is belangrijk dat iedereen in de organisatie begrijpt waarom goede data zo belangrijk zijn."

"Wij zijn er nog niet. De datakwaliteit moet nog beter"
Unilever heeft de afgelopen jaren zelf flink geïnvesteerd in verbetering van de datakwaliteit. "Wat de uitdaging is? Dat alle informatie over onder meer ingrediënten op de juiste manier wordt aangeleverd bij retailers. Op de juiste manier betekent volledig en zonder schrijffouten. Ik denk dat we in vergelijking met andere bedrijven best goed scoren, maar wij zijn er nog niet. De datakwaliteit moet nog beter", vertelt Van Tongeren.

Bij Unilever is datakwaliteit in eerste instantie een taak van de supply chain in samenwerking met de IT-afdeling. "Binnen ons bedrijf beseffen we echter allemaal dat iedereen op dat vlak verantwoordelijkheid draagt. Iedereen heeft in zijn functie immers te maken met data. Dat geldt ook voor onze commerciële afdeling. Daar zitten immers de mensen die met retailers afspraken maken over prijzen, beschikbaarheid, acties en facturatie, zaken waarvoor data van cruciaal belang zijn."

De investeringen van Unilever zijn voornamelijk gericht op twee elementen: op aanscherping van de rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen en op de koppeling van alle systemen waarin artikeldata worden verwerkt. Dit laatste betreft de systemen van de R&D-afdelingen waarin recepturen worden vastgelegd, maar ook de systemen van marketing, supply chain en finance. "De interface tussen al die systemen was tot voor kort een manuele interface. Mensen moesten informatie uit het ene systeem handmatig overzetten in het andere. Door dat te automatiseren hebben we de menselijke fout eruit weten te halen", verklaart Van Tongeren.

Nul fouten?

Van Tongeren verbindt zijn naam graag als ambassadeur aan DatakwaliTijd 2.0, het programma dat is opgezet om de datakwaliteit in de hele sector te verbeteren. Hij is immers ook bestuurslid van GS1 Nederland. Het programma is een initiatief van GS1 Nederland in samenwerking met Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Afgesproken is om de informatie van alle nieuwe artikelen in de datapool van GS1 te vergelijken met de informatie op de verpakkingen.

"Of nul fouten haalbaar is? Dat moet wel het streven zijn. De informatie die leveranciers aanleveren bij retailers, moet altijd goed zijn", zegt Van Tongeren, die zijn ambitie liever niet in percentages uitdrukt. "Veel belangrijker is dat we een continu leer- en verbeterproces realiseren waarin we oplossingen vinden voor alle problemen die we tegenkomen."

Stok achter de deur
Van Tongeren verwacht dat de sector snel grote stappen kan maken nu het programma DatakwaliTijd 2.0 van start is gegaan. "We hebben afgesproken dat artikelen straks pas worden vrijgegeven als alle informatie juist en volledig in de datapool staat. Als dat niet het geval is, kunnen retailers die artikelen dus niet opnemen in hun systemen en in hun schappen leggen. Dat is een belangrijke stok achter de deur."

Een andere incentive is dat goed presterende leveranciers straks minder geld kwijt zijn aan het testprogramma dat nu wordt opgestart. De gecertificeerde organisaties die de datakwaliteit controleren, mogen immers hun kosten daarvoor in rekening brengen bij de leveranciers. "Het programma start met een honderd procent controle, maar als leveranciers goed presteren wordt de steekproef steeds kleiner en dalen de kosten", weet Van Tongeren. "Met dit programma zetten we een waanzinnige stap vooruit."

Bron: GS1
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer