Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"PET-markt blijft groeien"

EuPC: De toekomst van plastic verpakkingen

In september 2016 organiseerde EuPC een conferentie in Brussel, getiteld 'The Future of Plastics Packaging'. EuPC is de Europese beroepsvereniging van de plastic converters en vertegenwoordigt een industrie waar meer dan 1,6 miljoen werknemers in meer dan 50.000 ondernemingen, gezamenlijk een omzet realiseren van zo'n 280 miljard euro. Dit verslag geeft voor iedere presentatie de belangrijkste elementen die aangekaart werden. De sprekers van de Europese commissie hebben helaas geen tijd gevonden om hun afspraken na te komen, dus daar is geen verslag van beschikbaar.



Inleiding en algemene beschouwing
Ron Marsh, Polymers for Europe Alliance
Ron Marsh, als voorzitter van de Polymers for Europe Alliance, opende de conferentie met enkele trends die hij als de belangrijkste zag voor de zeer nabije toekomst. Zijn eerste stelling is dat het gebruik van kunststof verpakkingen zal blijven groeien, en dat de productie daarvan dus ook zal toenemen. Hij stelde wel luidop de vraag of die groei zich in Europa zou afspelen? Hij voorzag vooral groei in productie in de Aziatische markt, zeker voor commodity items. De toekomst voor Europese bedrijven zag hij vooral voor gespecialiseerde kunststof ondernemingen. Voor 'one-stop-shops', waar alle mogelijke artikelen gemaakt worden, zag hij binnen een Europese context weinig of geen toekomst meer, omdat die markt volledig naar het Oosten zou verschuiven.

Injection stretch blow moulding wordt nog steeds naar voren geschoven als dé techniek voor de komende jaren. De PET-markt blijft ook groeien, en door mr. Marsh werd voorspeld dat deze groei ten koste zou gaan van de klassiekere polyolefines.
Op het gebied van consumentengedrag blijft het een open vraag of de Europese markt blijft houden aan nationale en culturele gewoonten, of we een verschuiving zullen zien naar een internationale standaard. Voorlopig blijven bijvoorbeeld kant-en-klare maaltijden in UK en Scandinavië overwegend in CPET schaaltjes verpakt, terwijl dat in de rest van Europa nog nauwelijks aanwezig is.

Groei binnen een circulaire economie
Fulvia Raffaeli, EU Commissie
De Circular Economy Package is door de Europese Commissie aangenomen in december 2015, en de implementatie zou nu in de nabije toekomst moeten volgen. Zo zal tegen eind dit jaar een roadmap verspreid worden, die bedrijven zal toelaten om de transitie naar een circulaire economie te maken.

Het spreekt voor zich dat nieuwe business modellen uitgewerkt zullen moeten worden, en voor bedrijven die bepaalde aspecten van een nieuwe industry symbiosis willen verkennen, zal vanuit Europa een budget van 650 miljoen euro beschikbaar gesteld worden.

Open innovatie in verpakkingsontwerp
Brian Lodge, RPC
Brian Lodge, design manager bij RPC, brak een lans voor open innovatie in verpakkingsontwerp. Als belangrijkste argument kwam snelheid naar voor. Een bedrijf kan onmogelijk alle talent en capaciteiten die nodig zijn om een nieuw product te lanceren zelf in huis hebben. Door samen te werken met leveranciers en klanten, en samen te co-creëren, kunnen projecten veel sneller tot op de markt gebracht worden. Maar niet alleen met rechtstreekse leveranciers en klanten kan samengewerkt worden, binnen RPC wordt ook nauw samengewerkt met kennisinstellingen, en met de eindconsumenten zelf.

De strategie voor open innovatie bij RPC is : Want – Find – Get – Manage. Eerst in kaart brengen welke technologie/kennis/… gewenst is, daarna de juiste partners vinden, zorgen dat deze wensen ook bekomen worden en tenslotte het managen van de samenwerking en de co-creatie. Brian Lodge gaf zelf aan dat de moeilijkste stap voor hen 'Find' was. Het zoeken en vooral vinden van de juiste partners, de juiste kennis, de juiste technologie blijft de bottleneck van deze onderneming.

Bron: Pack4food.be
Publicatiedatum: