Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Seminar: Survival in het schap, over verpakkingen en etikettering

Wanneer wordt verleiden misleiden?

Tholen – Een foodproduct vermarkten is één ding, voldoen aan de Europese wet- en regelgeving is van een hele andere orde. Op 29 september organiseerde de branchegroep Food & Health van advocatenkantoor Kneppelhout & Korthals haar jaarlijkse foodseminar. Tijdens het seminar deelden de sprekers hun kennis en praktijkervaring met betrekking tot regelgeving over etikettering, reclame-uitingen, productieplanning en mededinging.


Een deel van het aanwezige publiek voorafgaand aan het seminar.

Gert van 't Hof, bekend als presentator van NOS Studio Sport, opende het event en was als dagvoorzitter betrokken bij alle lezingen. "Keek je vroeger wel eens op het etiket?", vroeg hij retorisch. "Waarom zou je ook, wij haalden veel van het land bij mijn grootvader." Of consumenten nu vaker naar het etiket kijken dan vroeger, blijft voer voor marketingbureaus, maar dat de eisen aan etikettering strikter zijn gedefinieerd, daar is vrijwel de gehele foodbranche het over eens. Toch is de regelgeving lang niet altijd eenduidig en blijft er sprake van een groot grijs gebied. "Want mag je foto van een boer op de sticker plakken als de boer helemaal niet om de hoek komt kijken? Wat moet en wat mag uitdrukkelijk niet op een etiket staan?" Food for thought.


Dagvoorzitter Gert van 't Hof (NOS Studio Sport) opent het seminar.

De sprekers vormden een gemêleerd gezelschap met elk een eigen invalshoek. Simone Pelkmans van Unilever besprak voor welke uitdagingen marketeers en voedingsdeskundigen staan en welke claims wel of niet gemaakt mogen worden in de productvoering. Bing Go, algemeen directeur van Go-Tan, bekeek dezelfde vraagstukken, niet vanuit het oogpunt van een groot multinational, maar vanuit een familiebedrijf. Thera Adam boog zich over de civiel- en bestuursrechtelijke kant van het verhaal. "Wanneer wordt verleiden misleiden, en wat zijn de consequenties als het etiket niet aan de eisen voldoet?" Eric Jansen focuste zich op het mededingingsrecht en hoe telers zich kunnen verenigen onder één paraplu. En hoe telers en telersverenigingen hun bedrijfsvoering in kunnen richten zonder te worden beticht van kartelvorming.


Sprekers, v.l.n.r.: Simone Pelkmans (global and European legal director foods bij Unilever); Bing Go (algemeen directeur Go-Tan); Eric Janssen (advocaat mededinging bij Kneppelhout & Korthals Advocaten); Gert-Jan de Jager (advocaat bestuursrecht bij Kneppelhout & Korthals Advocaten); Thera Adam (advocate IE bij Kneppelhout & Korthals Advocaten); Gert van 't Hof (NOS Studio Sport).

In de komende publicaties komen de sprekers afzonderlijk aan bod.

Voor meer informatie:
Kneppelhout & Korthals Advocaten
Boompjes 40
3011 XB Rotterdam
T: 010-4005100
F: 010-4005111
mail@kneppelhout.nl
www.kneppelhout.nl