Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom is Japans fruit zo duur?

Toeristen zijn vaak verbaasd over de schoonheid, maten en vormen van Japans fruit. Ze kijken echter nog meer op van de prijzen. Waarom is Japans fruit toch zo duur? Nippon.com wil graag proberen hier een antwoord op geven door bovenaan te beginnen bij één van Japans meest gerenommeerde fruitleveranciers: Sembikaya.

In de Sembikiya flagshipstore in Nihonbashi staat het fruit elegant uitgestald in verlichte vitrines, waardoor je je eerder in een juwelierswinkel waant dan in een fruitzaak en ook de prijzen zijn navenant. Voor een muskmeloen is men zo tussen de €124 en €191 kwijt terwijl voor een enkel trosje Seto Giant druiven €112 neergeteld moet worden.

Het bedrijf Sembikiya, dat 182 jaar geleden werd opgericht, is gespecialiseerd in luxe fruit in geschenkverpakkingen en manden. Fruit dat als geschenk dient, moet perfect rijp en smakelijk zijn en er bovendien op en top uitzien. Sembikiya mag de Japanse regering, bouw- en handelsondernemingen en banken tot zijn vaste clientèle rekenen evenals een vermogende klant uit het Midden-Oosten, die maandelijks met zijn privéjet naar Japan vliegt om fruit in te kopen. "Japans fruit is zonder twijfel het beste fruit ter wereld, zowel qua smaak als kwaliteit," vertelt Oshima Ushio van Sembikiya.

Het bedrijf bedient het upper marktsegment op de Japanse fruitmarkt. FruitHouse Yoshidaya richt zich daarentegen op een grotere doelgroep en levert naast luxe geschenkverpakkingen ook fruit voor dagelijks gebruik. "Sembikiya koopt net zoals wij zijn fruit in op de Tokyo Metropolitan groothandelsmarkt," legt Hashimoto Yoshihei van Yoshidaya uit. "Ze hebben echter een andere manier van inkopen doen dan wij. Wij bekijken het fruit en kopen wat er goed uitziet. Sembikaya vraagt handelaren een kratje samen te stellen met het allerbeste fruit uit misschien wel dertig verschillende kratten."

Publicatiedatum: