Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe huurvloot 48 elektropallettrucks voor Detailresult

Met de ingebruikname van een volledig nieuwe huurvloot van 48 elektropallettrucks voegt Detailresult Logistiek, dienstverlener achter de supermarktformules Dirk van den Broek en DekaMarkt, een nieuw hoofdstuk toe aan haar succesverhaal. Een verhaal dat is gebaseerd op een constructie die samen met STILL Intern Transport tot stand kwam.

Ze zijn nog maar amper afgeleverd of de 28 nieuwe huurtrucks worden al volop ingezet in het actiemagazijn van Detailresult Logistiek in Alphen aan den Rijn. Als bezige bijen zwermen de STILL elektropallettrucks, type EXU, over de 10.000 m2 tellende magazijnvloer. "Hier verwerken we alle niet-geconditioneerde actieartikelen voor onze supermarktformule Dirk van den Broek", vertelt DC Manager Erik Dane. "Dat betekent dat het magazijn elke week helemaal vol- en ook weer helemaal leeg gereden wordt. De elektropallettrucks worden daarbij ingezet voor het verzamelen van de orders." De overige 20 nieuwe huurtrucks worden op andere vestigingen van Detailresult ingezet.


DC Manager Erik Dane, Projectleider Arjan Warmerdam en Manager Distributie Peter Zonderop van Detailresult Logistiek.

'Flexibiliteit essentieel'
Vanuit het actiemagazijn worden in totaal 112 winkels in het hele land bediend. Elke maandag, zodra de inslag van nieuwe actieartikelen begint, wordt er gestart met het picken van nieuwe orders. "Op dat moment hebben we een overzicht van wat er allemaal verstuurd wordt en kunnen we ook een capaciteitsplanning maken", weet Peter Zonderop, Manager Distributie.
De verzamelde orders worden gedurende de week per filiaal opgeslagen, waarbij elk filiaal een eigen stellingsectie toebedeeld is. In het weekend worden de orders uitgereden en wordt het magazijn klaargestoomd voor een nieuwe actieweek. "Flexibiliteit is in dat proces essentieel", aldus Zonderop.

Unieke constructie
Het is precies de reden waarom Detailresult bij de keuze voor de nieuwe vloot heeft gekozen voor een huurconstructie. "Een unieke, maar bewezen constructie", stelt Projectleider Arjan Warmerdam. De nieuwe trucks worden door STILL aan haar eigen huurvloot toegevoegd en direct verhuurd aan Detailresult, dat op basis van effectieve draaiuren afrekent. "Zo betalen we uitsluitend voor de daadwerkelijke inzet en zijn we verzekerd van een maximale flexibiliteit. We kunnen snel en eenvoudig op- of afschalen als dat nodig is", vervolgt Warmerdam.

Snel en makkelijk op- of afschalen
Detailresult huurt al ruim tien jaar volgens deze constructie bij STILL Intern Transport. "Niet alleen als het gaat om de trucks in het actiemagazijn. Onze totale intern transportvloot, in totaal zo'n 350 trucks groot, valt onder de gemaakte afspraken", legt Zonderop uit. Het voordeel van makkelijk op- en afschalen is in het actiemagazijn minder belangrijk, omdat het daar eigenlijk altijd wel piekperiode is. Zonderop: "In onze andere dc's is dat voordeel veel groter. Daar is op piekdagen de behoefte aan bijvoorbeeld orderverzameltrucks in sommige gevallen tot wel 30 procent hoger."

Evenredige inzet
Omdat beide partners een minimaal aantal uren per truck overeengekomen zijn, is het van belang dat de trucks evenredig worden ingezet. Waar mogelijk, zijn de trucks hiervoor uitgerust met STILL FleetManager, het vlootbeheersysteem van STILL. "Daarnaast krijgen we twee keer per jaar een overzicht van de draaiuren van alle trucks", legt Dane uit. Onderhoud en service komen voor rekening van STILL. Warmerdam: "Los van de dagelijkse zorg hebben wij geen omkijken naar de vloot. En omdat die vloot is afgestemd op piekperiodes, zijn we ook altijd verzekerd van een maximale inzetbaarheid. Als een truck een week niet wordt gebruikt, heeft dat geen financiële consequenties. Er wordt immers afgerekend op effectieve draaiuren."
Bovendien kan STILL preventieve onderhoudswerkzaamheden zó inplannen, dat dit de processen op de werkvloer bij Detailresult niet beïnvloedt.

Samen werken aan verbeteringen
Voor het drietal staat als een paal boven water dat de bijzondere constructie als gegoten past. Zonderop: "Hét grote voordeel is en blijft maximale flexibiliteit. Daarnaast zijn we altijd en overal verzekerd van goede, inzetbare trucks en van een goede service." Maar de samenwerking biedt meer, weet Warmerdam: "We hebben aan STILL een sparringpartner, die actief meedenkt en samen met ons zoekt naar oplossingen die ons logistieke proces verder verbeteren." Dat die verbeteringen in de kleinste details kunnen zitten, blijkt als Dane aanvult: "Een goed voorbeeld is de houder voor wikkelfolierollen, die bovenop de accukap van de elektropallettrucks is geplaatst." Daarnaast verzorgt STILL in samenwerking met 't WEB een vast aantal opleidingen op maat per jaar voor Detailresult. "Daarmee is een professionele inzet en een zorgvuldig omgaan met de trucks gewaarborgd. En dát levert uiteindelijk weer voordelen op voor iedereen", besluit Zonderop.

Publicatiedatum: