Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Digitale vrachtbrief veel efficiënter

Papierloos transport van goederen stap dichterbij

Er komen nieuwe internationale diensten en standaarden voor papierloos goederentransport. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO spreken van een grote stap in efficiënter, veiliger en duurzamer vervoer. Ook kan de digitalisering alléén al de Nederlandse sector jaarlijks 180 miljoen euro besparen. De potentie in Europa loopt in de miljarden.

De digitalisering wordt mogelijk nu de wereldwijde transportkoepel IRU het Nederlandse digitale documentenplatform TransFollow, het platform voor digitale vrachtbrieven met hoofdkantoor in Nederland, een samenwerking aangaan. Dit maakten de IRU en TransFollow op 18 juli bekend.

Standaard

Ieder internationaal transport van goederen moet voorzien zijn van een vrachtbrief – alleen Nederland gebruikt er elk jaar al zo'n veertig miljoen. Volgens EVO en TLN brengt de nieuwe samenwerking het grensoverschrijdend gebruik van de digitale vrachtbrief in de gehele Europese Unie een stap dichterbij. De samenwerking stimuleert namelijk een nieuwe mondiale standaard voor de digitale uitwisseling van vrachtgegevens.

Efficiënter

Het maken en gebruiken van een digitale vrachtbrief is veel efficiënter dan een papieren exemplaar. Het invullen, verspreiden en verrijken van het document gaat eenvoudiger en veiliger en er is minder risico op fouten en het zoekraken van documenten. Onderzoekers schatten dat de totale verwerkingskosten van een digitale vrachtbrief zo'n zeventig procent lager zijn dan een papieren versie. Er ligt alleen in Nederland al een jaarlijkse potentiële lastenbesparing van 180 miljoen euro in het verschiet.

Retouremballage

De nieuwe, digitale vrachtbrief gaat hoogstwaarschijnlijk ook retourstromen registeren en dan verdwijnen ook de laatste papierstromen. Volgens EVO is de markt al jarenlang op zoek naar een digitale oplossing voor de registratie van retouremballage.

Bron: EVO
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer