Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Albert Heijn foundation toont ananasverwerking op Ghanese plantage

Jet van Nieuwkerk bezocht de AHfoundation van een Ghanese ananasplantage: "Ik stond midden in een grote ananasplantage in Ghana. Het was bloedheet en ik had dorst. Toen ik naar mijn Ghanese gezelschap keek, zag ik dat niemand ergens last van had. De fruitboer knakte een ananas van een struik en haalde een mes uit zijn achterzak. Hij hield de ananas vast aan de bovenkant en sneed zo de schil eraf. Ik kreeg een warm stukje, vers van het land en heerlijk sappig en zoet."

" Dagelijks worden er meer dan 40.000 bakjes met daarin gesneden mango, papaja en ananas Nederland binnen gevlogen. Kakelvers uit Ghana. Sterker nog: minder dan 48 uur daarvoor hing de vrucht nog aan een boom of struik. En voor nog geen drie euro prikken wij klakkeloos zo'n bakje leeg. Best decadent zou je zeggen, maar in Ghana zijn ze er blij mee. Op uitnodiging van Albert Heijn kon ik met mijn eigen ogen zien dat daar in Ghana goed werk wordt gedaan."



" De Brit Anthony Pile is daar 18 jaar geleden in het dorpje Nsawam een megagrote fabriek begonnen waar de vruchten worden geschild, gehakt en verpakt. Dus: meer werkgelegenheid voor de Ghanese bevolking. En daar was behoefte aan. Er zijn strenge hygiënevoorschriften. Er is een fijne bedrijfskantine, een dokterspost, een crèche en een goed salaris.

Er werken ruim 1500 mensen in de fabriek zelf en in de bijbehorende afvalverwerking. 's Ochtends worden de mango's binnen gebracht en verwerkt en diezelfde dag nog worden ze meegegeven met avondvluchten naar verschillende landen.

Dan is er ook nog een Albert Heijn foundation waar de leverancier zélf, samen met een winkelketen waar die mee samenwerkt elk jaar geld in stopt waarmee ze scholen bouwen, waterputten slaan en voor sanitair zorgen. Dat betekent: hoe meer bakjes fruit wij kopen, hoe meer geld er in de foundation wordt gestopt. Zo decadent is dat dus nog niet, sterker nog: je hélpt er de mens mee. Leuk nieuwtje voor aan de lunchtafel."

Bron: AH Community
Publicatiedatum: