Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een mijlpaal"

Nieuwe containerspoorverbinding tussen Antwerpen en Venlo

Op 23 mei startte een nieuwe containerspoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Noord-Limburgse Venlo. De nieuwe rail shuttle is van bijzonder groot belang voor de Antwerpse haven die haar intermodaal aanbod op deze belangrijke logistieke regio versterkt ziet. Twee jaar geleden startte barge operator Danser/BCTN al met een vaste wekelijkse binnenvaartdienst tussen Antwerpen en Venlo.

De rail shuttle dienst is een gemeenschappelijk project van het Havenbedrijf Antwerpen, de railgoederenspecialist Cabooter Railcargo uit Venlo en de Duitse binnenvaarthaven Duisburg. De trein zal vier keer per week vertrekken vanaf kaai 1700 aan het Deurganckdok in de Antwerpse haven, richting de railterminal van Cabooter in Venlo. "Voor Venlo, de logistieke hotspot nummer één van Nederland, is de haven van Antwerpen een strategische partner. Deze nieuwe spoorverbinding is een mijlpaal voor onze regio", zegt Hans Cabooter.

Supply chain
De Antwerpse haven heeft een recordjaar achter de rug. 2015 werd afgesloten met ruim 208 miljoen ton behandelde goederen op de teller. Ook het eerste kwartaal van 2016 startte sterk, met uitgesproken groeicijfers voor de behandeling van containers en vloeibare bulk. Dankzij onder meer de 2M-alliantie van MSC en Maersk, die resulteerde in meer aanlopen vanuit het Verre Oosten, zag Antwerpen de importvolumes verder toenemen.

De supply chain benadering staat meer dan ooit centraal in Antwerpen: de talrijke goederen moeten niet alleen efficiënt behandeld worden in de haven, ze moeten ook op een betrouwbare en snelle manier hun weg kunnen vinden naar het achterland. Het kunnen aanbieden van voldoende intermodale verbindingen is daarvoor cruciaal.

Verbinding met natuurlijk achterland
Venlo is een van de belangrijkste logistieke hotspots van Europa. Multinationals als Viking, Arrow, Nutricia, Canon en Tommy Hilfiger gebruiken Venlo als distributiehub. De voorbije jaren werd de regio intermodaal dan ook fors ontsloten, met de uitbouw van rail en barge terminals die vooral de haven van Rotterdam bedienen. Twee jaar geleden kwam daar verandering in, met de opstart van een containerbinnenvaartdienst tussen Venlo en Antwerpen. De opstart van een nieuwe spoorverbinding maakt het intermodale aanbod tussen beide regio's, twee cargo genererende regio's in het hart van Europa, verder compleet. De verbetering van het intermodale aanbod moet het marktaandeel van Antwerpen in haar natuurlijk achterland helpen verbeteren en versterken.

Voor meer informatie over de nieuwe containerspoorverbinding kan u contact opnemen met Peter Pardoel (Cabooter Railcargo), +31 646375747.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer