Soep, saus, ketchup, gedroogde tomaten, chutney en zelfs wijn. Een kleine greep uit de producten die telers de afgelopen jaren van hun kasgroenten hebben ontwikkeld. Nu kan daar de tomatoblend aan toegevoegd worden – een basisproduct voor onder andere soepen of sauzen, gemaakt van 100% tomaat. Maar anders dan de meeste ondernemingen is Greenblend niet opgericht om met restproduct aan de slag te kunnen, of om tijdelijke overproductie op te kunnen vangen. "We maken een verser basisproduct van onze Hollandse tomaten dan de industriële tomatenpulp", vertelt Ben van Waveren. "Daar zien we nu en in de toekomst een markt voor."
Greenblend is opgericht door aandeelhouders Agro Care, Belt-Kommer, Kesgro, Lans, Royal Pride Holland en Combivliet. De telers participeren in een aantal andere initiatieven, zoals Greenpack. Dit ging niet over 1 nacht ijs: Van Waveren is al ruim vier jaar bezig met de voorbereidingen. Onderzoek doen naar de machines, naar de markt en naar de mogelijkheden. Afgelopen zomer, tijdens een studiereis naar New York, werd besloten de plannen concreet te maken. "We zagen daar wat er mogelijk is met verse en gezonde producten", vertelt Hans Derks van Harvest House, telersvereniging en verkopende organisatie achter Greenblend. "Daar zien we in Nederland ook een markt voor."

100% puur product
En dat is ook hoe de blend in de markt wordt gezet: als gezond en vers product. De initiatiefnemers willen benadrukken dat het hier niet gaat om restproducten of tomaten van een mindere kwaliteit. "In tomaten heb je sowieso nauwelijks klasse 2 product. Met de tomaten voor de blend is niets mis, ze zijn van perfecte kwaliteit. We kiezen voor dit product omdat we hiermee waarde aan de tomaten kunnen toevoegen en omdat we een markt zien voor het product. Daar geloven we in", verduidelijkt Ben. Is het product daarmee niet veel duurder dan andere basisproducten van tomaat? Volgens Ben valt dat mee door de efficiënte verwerking, teelt en transport van de tomaten. Bovendien is de blend totaal anders dan de basisproducten tomaat die nu in de supermarkt liggen. "Het is een vers product, gemaakt van 100% Hollandse kwaliteit smaaktomaten. Die zijn duurzaam geteeld – qua watergebruik, biologische gewasbescherming en transport. Hoe MVO wil je het hebben?" Ook qua smaak is het product niet te vergelijken met bijvoorbeeld tomaten uit blik of tomatensaus uit een pak. De blend is niet ingedikt of uitgezeefd, maar bestaat geheel uit aseptisch verwerkte tomaat en bevat geen kunstmatige toevoegingen.
Foodstudio
De productiefaciliteit staat bij Greenpack, in Maasdijk. "De tomaten komen hier sowieso al naartoe om verpakt te worden", laat Ben zien "Alleen nu werken we in een ander deel van het gebouw." Naast deze nieuwe productieruimte waarin een geavanceerde productielijn is gerealiseerd is er ook ruimte vrijgemaakt voor een uitgebreide kook- en proefruimte, de foodstudio. Daar wordt niet alleen gekookt, maar worden ook potentiële afnemers en productontwikkelaars uitgenodigd. "We willen laten zien wat er met het product kan, van fabriek tot keuken", vertelt Caroline Louwerse, die verantwoordelijk is voor de marketing.
Basis- en kant-en-klaar
De verkoop loopt via Harvest House. De tomatoblend wordt op verschillende manieren aangeboden: aan de retail als convenienceproduct voor de consument, en aan de industrie en foodservice, als basisproduct. Beide handelskanalen werken anders dan die van verse AGF, merkt Derks op. "Bij retail gaat het sowieso al om een andere plek in de winkel en, om andere inkopers. Maar ook voor de industrie geldt dat: fabrikanten totaal andere vragen stellen." Bovendien kan een saus misschien verser of smaakvoller worden, maar dat hoeft helemaal niet te zijn waarop producenten zitten te wachten. "Het eindproduct moet aan de smaakverwachting van de consument blijven voldoen." En ook de wisselingen in het schap zijn anders. Waar in de AGF-handel producten soms wekelijks wisselen, is dat op andere afdelingen niet het geval. Toch biedt de achtergrond in de vruchtgroentesector meerwaarde. "Je bent bij retail vaak al bekend. Dankzij het vertrouwen dat ze in je hebben, kom je makkelijker binnen."
Markt voor
De investering in Greenblend is door de professionele aanpak behoorlijk - maar de ondernemers hebben dan ook vertrouwen in hun product. Voor schattingen over de afzet is het te vroeg. "Als je kijkt wat voor aantallen er bijvoorbeeld al in de pizzasector omgaan, is dat een gigantische markt. Zoals de markt voor verse pizza's. Dit biedt enorme kansen voor onze tomatoblend als basisproduct"." Dankzij de aanvoer van belichte kwaliteitstomaten kunnen ze afnemers bovendien jaarrond beleveren met vers product. De ontwikkeling van de tomatoblend biedt volgens de initiatiefnemers kansen voor de toekomst, ook als het gaat om de verwerking van andere vruchtgroenten. Daar is het in dit stadium echter nog te vroeg voor. "De tomaat is de meest gebruikte grondstof ter wereld in de voedingsindustrie", stelt Ben. "We zien dat er op dit moment geen alternatieven zijn voor onze tomatoblend. Vaak worden industrieel geproduceerde tomaten gebruikt die achterblijven op smaak. Daar gaan wij met Greenblend verandering in brengen."