Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Simba

Minder bananen en ananas vanwege El Niño

"El Niño heeft een negatieve invloed op de teelt van ananas en bananen in tropische landen," zegt Alessandro Canalella, CEO van Simba.

In Costa Rica werden de gevolgen in 2015 al zichtbaar. "De productiecapaciteit is afgenomen. Ook belemmerde het weer de aanplant van nieuwe struiken, zodat ook het seizoen van 2016 beïnvloed wordt."

Ook in de bananensector is de impact merkbaar. "In Ecuador zorgt El Niño voor ongewoon veel regen, terwijl Colombia met extreme droogte te kampen heeft. In beide gevallen heeft de situatie de productiviteit verlaagd."

Bananenvolume Ecuador omlaag
De ananas van F.lli Orsero komen altijd uitsluitend uit Costa Rica. Bananen komen normaal gesproken uit Colombia, Costa Rica en Ecuador, "maar de volumes uit laatstgenoemd land nemen sterk af."

De afgelopen jaren komen de bananen die in Italië verkocht worden voornamelijk uit Costa Rica, Colombia, Ecuador en Afrikaanse landen. "Op dit moment zijn er nieuwkomers op de markt, zoals Mexico. Hun volumes zijn echter niet groot genoeg om sterke concurrenten te worden."

In 2012 werd het merk F.lli Orsero gelanceerd en sindsdien zijn de volumes die het afzet constant gestegen. In 2015 bedraagt het bananenvolume zo'n 50.000 ton, een stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. 

De terugloop in ananasvolumes zorgde voor een kleiner aanbod Extra Premium bananen bij F.ll Orsero.

"We kunnen de situatie nog steeds stabiel noemen, omdat het gebrek aan productie werd gecompenseerd door een prijsstijging. Bovendien blijft het merk, dat de Italiaanse marktprijs Premium Price won, populair onder de consument."

Doelmarkten
F.lli Orsero zet zijn fruit voornamelijk af op de Europese markt. Maar ook in de VS, Korea en Singapore wordt het merk vanwege samenwerking met nieuwe partners steeds zichtbaarder. "In de nabije toekomst willen we nieuwe markten, zoals die van Turkije, openen."



Het merk organiseert proeverijen in winkels en deelt gadgets uit. "Ook geven we consumenten informatie over de keten, opslag, snijd- en presentatietechnieken en delen we receptenboekjes uit."

Vraag naar bananen en ananas
Bananen en ananas worden het hele jaar door verkocht. Toch is de ananas tijdens feestdagen het populairst en groeit de vraag naar dit fruit in de aanloop naar Pasen en kerst. De consumptie van bananen is in de eerste helft van het jaar groot, neemt drastisch af in de zomermaanden en stijgt in september, wanneer de scholen weer starten, opnieuw.

"De consumptie van ananas wordt beïnvloed door de beschikbaarheid en prijs. De introductie van het ras Extra Sweet in de jaren '90 zorgde voor een grote stijging in consumptie, die de afgelopen jaren is gestabiliseerd."

Voor meer informatie:

Simba S.p.a.
Tel.: +39 018 2560800
Fax: +39 018 2560950


Publicatiedatum: