Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lidl begint volgend jaar online winkel | Morrisons terug in FTSE

Mercadona breidt uit

Mercadona breidt uit
De Spaanse discount-supermarkt Mercadona gaat in 2016 meer winkels openen. Het familiebedrijf is een van de grootste werkgevers in Spanje en had in 2015 een omzetstijging van 12% tot €611 miljoen. Het bedrijf opent per jaar ongeveer 60 nieuwe vestigingen en zal dit ook in het komende jaar doen. Mercadona is met een marktaandeel van 22% de grootste supermarktketen in Spanje. (Reuters)

Aldi geeft Pasen magazine uit
Aldi Süd gaat een magazine van 16 pagina's uitgeven waarin uitleg gegeven wordt over Pasen. Ook maakt Aldi gebruik van zijn website voor deze informatie. In het magazine legt de keten aan consumenten uit hoe christenen over de hele wereld de verrijzenis van Jezus Christus herdenken en vieren. (internationalsupermarketnews.com)

Lagere koers van Kroger door tegenvallende omzet
De aandelen van Kroger zijn in waarde gedaald nadat de supermarktketen tegenvallende resultaten had bekend gemaakt voor zijn vierde kwartaal. De winst van Kroger steeg met 8% tot $559 miljoen (€509,6 miljoen) in deze periode. De omzet steeg met bijna 4% tot $26,17 miljard (€23,86). De vergelijkbare winkelomzet steeg met 3,9%. De aandelenkoers van Kroger daalde met $2,85 (€2,60), oftewel 7%, tot $37,80 (€34,46). (canadianbusiness.com)

Costco gaat meer biologisch verkopen
Costco Wholesale verwacht dat de omzet van biologische producten dit jaar met minstens 20% toe zal nemen. CFO Richard A. Galanti zei dat de omzet van biologische producten neerkomt op ongeveer $4 miljard (€3,65 miljard) per jaar, wat 30% meer is dan in de afgelopen twee jaar. (supermarketnews.com)

Morrisons terug in FTSE
Morrisons is na drie maanden afwezigheid weer terug in de Financial Times Stock Exchange Index (FTSE 100). Morrisons werd van de grootste vier Britse supermarktketens het ergst getroffen door de aanhoudende deflatie en de toenemende versnippering van de supermarktsector. Als nieuw beleid is Morrisons terug naar zijn basis gegaan en heeft het bedrijf supermarkten gesloten die niet rendabel waren. De belangrijkste verandering voor Morrisons is echter de overeenkomst die werd gesloten met Amazon om via een thuisbezorgdienst verse en bevroren producten te leveren aan klanten van Amazon. (theweek.co.uk)

Slowakije: Nieuwe supermarkt promoot lokale producten
Verse AGF, brood, varkensvlees en zuivel afkomstig van Slowaakse producenten hebben een prominente plek in de Yeme-supermarkt, die op 3 maart is geopend. Het meeste AGF van Yeme is lokaal geteeld. "Het grootste verschil tussen Yeme en andere supermarkten is dat wij geloven dat kwaliteit neerkomt op versheid en eenvoud," zegt Peter Varmuža, die een van de vier oprichters is en voorheen voor Tesco werkte. (spectator.sme.sk)

Tsjechische Republiek: Lidl begint volgend jaar online winkel
Over een jaar zal Lidl in de Tsjechische Republiek een online winkel openen. Lidl heeft momenteel vacatures openstaan voor het nieuwe distributiecentrum dat in Pilsen zal worden opgezet. "Dit logistiek centrum zal geen vervanging zijn voor onze huidige winkels, omdat het doel niet het leveren aan deze winkels is. De functie van het centrum is puur voor de lancering van onze nieuwe online winkel," aldus een flyer die rondgaat onder het Lidl-personeel. (archiv.ihned.cz)

Portugal: Jerónimo Martins heeft omzetgroei van 8,3%
De Portugese supermarktketen Jerónimo Martins, die ook verantwoordelijk is voor de Biedronka-keten in Polen, had in 2015 een omzetgroei van 8,3% tot €13,7 miljard. De netto winst van de keten was met 10,5% omhoog gegaan tot €33 miljoen. De resultaten werden bereikt doordat de sterke prestaties van de merken Biedronka, Pingo Doce en Recheio. (esmmagazine.com)

Omzet 7-Eleven neemt toe in Thailand en Maleisië
CP ALL, de franchisenemer van 7-Eleven in Thailand, zag in 2015 zijn omzet toenemen met 9,3% tot US$11,4 miljard (€10,39 miljard), terwijl de netto winst toenam met 34,3% tot US$380 miljoen (€346,4 miljoen). 7-Eleven Malaysia heeft melding gemaakt van een jaaromzet die toenam met 6% tot US$482,9 miljoen (€440,2 miljoen). Ondanks deze groei nam de netto winst af met 12% tot US$13,4 miljoen (€12,2 miljoen). (igd.com)

Thailand: Central Group investeert US$1,1 mld
Thailand's vierde grootste supermarktketen Central Group gaat in het komende jaar US$1,1 miljard (€1,0 miljard) investeren in het openen van nieuwe supermarkten, winkelcentra, warenhuizen en hotels. Het bedrijf is van plan om 420 nieuwe vestigingen op te zetten van onder andere de Tops-winkelketen en het FamilyMart-buurtwinkelformat. Central Group verwacht dat de nieuwe vestigingen de omzet zullen vergroten met 18,9% in dit jaar, ten opzichte van de 13,5% van 2015. (igd.com)

Australië: Coles, Woolworths, Aldi spelen op de man in prijzenoorlog 
Minder dan een week nadat Woolworths beweerde dat het goedkoper dan Coles was, heeft Coles gereageerd door de prijzen te verlagen van rijst van het merk Sunrise, tissues van Kleenex en tandpasta van Colgate. Hierdoor ligt de focus van de Australische prijzenoorlog niet langer nog op kip, wat een favoriet product in de Australische supermarktsector is en voorheen de inzet van de prijzenoorlog was. (smh.com.au)

Tesco-advertentie verboden na klacht van Sainsbury's
Een advertentie van Tesco is verboden, nadat concurrent Sainsbury's een klacht had ingediend bij de toezichthouder Advertising Standards Authority. De klacht werd gegrond verklaard, omdat de advertentie misleidend zou zijn. (internationalsupermarketnews.com)

Cencosud meldt netto winststijging van 84%
De Chileense retailer Cencosud heeft in het vierde kwartaal een netto winst behaald van 188,7 miljard pesos (€242,5 miljoen). Dat is een toename van 84% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit succes werd behaald doordat een plan voor meer efficiëntie werd doorgevoerd en de bedrijfsresultaten zij verbeterd. (Reuters.com)

Co-operative zet campagne in voor goedkoper huismerk
De Co-operative Group gaat £75 miljoen (€96,8 miljoen) investeren in 200 producten van zijn huismerk. Hiermee komt het totaal aan investeringen in dit jaar op £200 miljoen (€258,1 miljoen). 
Klik hier om het artikel te lezen.

Canada: Voedselprijzen Loblaws gaan omhoog door zwakke valuta
George Weston Ltd., het moederbedrijf van Weston Foods en Loblaws, gaat de prijzen van een aantal voedingsmiddelen dit jaar verhogen om zichzelf te beschermen tegen de zwakke koers van de Canadese dollar. Het bedrijf verwacht dat het de prijzen gaat verhogen van producten in de versafdeling en in het diepvriessegment. (huffingtonpost.ca)

VS: Giant Eagle verkoopt"lelijk" AGF 
Giant Eagle is in vijf vestigingen als experiment begonnen met de verkoop van afgeprijsd "lelijk" AGF. In een persbericht zei Giant Eagle dat "cosmetisch achtergestelde" AGF net zo lekker en voedzaam is als het aantrekkelijkere equivalent. Het doel van deze verkoop is om voedselverspilling tegen te gaan. Per jaar wordt er wereldwijd ongeveer 1,3 miljard ton aan voedsel weggegooid. Tegelijkertijd zorgt de verkoop van goedkoop AGF bij de consument voor kostenbesparing. (post-gazette.com)

Metro wil uitbreiden in Iran of Myanmar
De Duitse retailer Metro beslist met het einde van dit jaar of het bedrijf uit wil breiden in Myanmar of Iran, gegeven dat de sancties daar worden opgeheven. "Myanmar heeft als voordeel dat het qua politiek meer open geworden is en dat er sprake van veel potentieel voor groei," aldus CEO Olaf Koch. (dailystar.com.lb)

Sun Art 2015: omzet omhoog, winst omlaag
De in China gevestigde retailer Sun Art Retail Group had in 2015 een omzetstijging van 5% en een winstdaling van 15,7%. Het bedrijf is van plan om het aantal uitbreidingen in China te verkleinen. (igd.com)

Woolworths haalt Home Timber & Hardware-retailers over om te blijven
Woolworths heeft het leven van zijn Home Timber & Hardware-keten gerekt door onafhankelijke retailers extra korting te geven als ze in ieder geval tot de keten is verkocht lid van het netwerk willen blijven. Home Timber & Hardware is de enige winstgevende tak van de doe-het-zelf-divisie van Woolworths die nog met winst draait. De keten loopt echter gevaar omdat een aantal franchisenemers de overstap naar concurrent Mitre 10 hebben gemaakt. (smh.com.au)

Sainsbury's laat merken dat het alsnog Argos over kan nemen
Sainsbury's heeft aangegeven dat het nog niet de moed heeft opgegeven om het moederbedrijf van Argos, Home Retail Group, over te nemen. Het Zuid-Afrikaanse Steinhoff International Holdings had de eerste poging van Sainsbury's gesaboteerd door zelf met een hoger bod te komen. Sainsbury's heeft laten weten dat het vrijstelling kan krijgen van bepaalde voorwaarden door bijvoorbeeld een aanbeveling van de raad van bestuur van Home Retail te verkrijgen. (esmmagazine.com)

Publicatiedatum: