ots presenteren wij onze sterspelers." Afgelopen vrijdag was het niet Danny Blind die die woorden sprak, maar Jos van Mil van Greenco. Samen met stichting JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) gaan de telers van snackgroenten zich onder de noemer Team Tommies richten op 200 sportclubs in Noord- en Zuid-Holland en West-Utrecht. 
Eerst flink sporten en daarna in de kantine een portie bitterballen wegwerken. Moet kunnen, vinden ze bij Greenco. Maar dat het niet mogelijk is om in diezelfde kantine snackgroenten te bestellen, dat vinden ze maar niets. Daarom worden de snackgroenten van Greenco vanaf nu aan 200 sportclubs aangeboden. Met een actie, presentatiemateriaal en speciale verpakkingen moeten de snacktomaatjes, -komkommers en -paprika's hun opmars gaan maken in de kantine.

Pilot
De lancering volgt op een pilot vorig jaar, waarbij 48 verenigingen de groenten aangeboden kregen. De reacties op de snackgroenten zijn goed, merkt Jos van Mil – en dat is wel eens anders geweest. Toen ze elf jaar geleden snackgroenten aanboden aan jongeren en scholen, liep het totaal niet. "Het was niet hip, niet bekend en jongeren zaten er niet op te wachten. Nu is het veel normaler geworden. Iedereen is bezig met gezondheid, met voeding. De tijd is rijp om iets voor elkaar te krijgen." Maar concreet gezien gebeurde er nog weinig. "Iedereen spreekt over een gezonder aanbod, maar er gebeurt niets. Daarom zijn we er zelf mee aan de slag gegaan."

Sportclubs en logistiek
Dat is nog niet zo eenvoudig. Achter het project gaat een behoorlijke organisatie schuil. Alleen al de logistieke kant vergt aandacht. "Een uitdaging", noemen ze het optimistisch bij Greenco – en in de praktijk betekent dat flink rondrijden. De clubs worden elke twee weken beleverd en de bestellingen zijn relatief klein. "En het product moet in goede staat afgeleverd worden. Daarom houden we het vooralsnog in eigen hand." Bovendien hebben sportclubs geen of beperkte ervaring met AGF-producten. "Het scheelt dat ons product niet gekoeld bewaard hoeft te worden en dat de houdbaarheid goed is", ziet Van Mil, "maar het is wel een nieuwe categorie voor veel clubs. Ze willen wel, maar weten niet hoe. Daar kunnen we ze in helpen." Zo kunnen clubs eerst gratis testen hoeveel er afgenomen wordt voor er betaald wordt voor de bestelling. En ook aan onverkocht product wordt aandacht gegeven.

Verbreding
In de toekomst staat de verbreding centraal. De wens is volgend jaar landelijk sportclubs te kunnen beleveren. Ook andere sporten hebben ze in het vizier. "Uiteindelijk", vertelt marketing directeur Yvonne Vanlier, "willen we overal aanwezig zijn met onze snackgroenten. Het eetpatroon van de consument is veranderd: niet drie keer per dag een maaltijd, maar de hele dag door iets eten. Dan moet je de hele dag door voor snackgroenten kunnen kiezen." Deze visie heeft de Greenco-produkten al op de NS-stations gebracht en ook pompstations en vergaderruimtes is het bedrijf aan het 'vergroentenen'. Het klinkt als projecten waar ook de overheid heil in zou kunnen zien, maar ook de actie voor de sportkantines wordt niet gesubsidieerd. Daar zijn ze niet zo van, bij Greenco. "Misschien is het wel zonde, maar subsidies zijn eindig. We willen juist een markt ontwikkelen waarin we langere tijd aan de slag kunnen. Dat betekent dat we minimaal quitte moeten draaien."
Lees hier meer over het project.