Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Galoppin levert verpakkingen van papier, folie én karton

"Papieren zak steeds vaker alternatief voor plastic tas"

Tholen - Galoppin Papier uit Boortmeerbeek produceert verpakkingen uit papier, polyethyleen en karton en bedrukt deze ook. Directeur Marc Galoppin vertelt dat Galoppin zich eerst alleen op papier richtte, maar dat er in de jaren 90 ook plastic bij kwam. "Omstreeks het jaar 2000 namen we een bedrijf over dat gespecialiseerd was in kartonnage, dus ook dit product bieden we nu aan."



Het bedrijf levert producten aan bedrijven in België, Frankrijk en Nederland. De AGF-sector is een belangrijke afnemer van Galoppin en goed voor zo'n 20% van de totale omzet. "Ons bedrijf is gelegen in de witloofstreek nabij Kampenhout. Toen mijn grootvader het bedrijf startte in 1937, was de witloofsector nog veel groter dan nu. Hij leverde afdekvellen van blauw papier aan de telers. Ook bood hij producten aan bakkers en slagers en dat is tegenwoordig nog steeds het geval. Zo kunnen we de risico's spreiden door niet op één sector te richten. Dat zorgt ook voor nieuwe ideeën. Bepaalde verpakkingsoplossingen voor de ene sector kunnen ook worden gebruikt voor een andere. Het kartonbedrijf dat we overnamen was bijvoorbeeld gespecialiseerd in taart- en gebaksdozen. Vanuit daar kwamen we aan oplossingen voor de AGF-sector."



Alles in eigen hand
Afnemers van Galoppin zijn veilingen, telers, groothandelaren, exporteurs supermarkten en winkeliers. Het bedrijf heeft alles in eigen hand van productie tot levering. In de fabriek worden met behulp van een tiental machines de producten gemaakt vanaf de rol of het vel. "Van het snijden van papier tot het bedrukken en opzetten van doosjes, Galoppin produceert alles zelf. Ook houden we voorraden van bepaalde producten, zodat we snel in kunnen spelen op de vraag. Levertijd is het belangrijkste selectiecriterium voor de AGF-sector. Veel papier wat aan de AGF-sector wordt geleverd wordt bedekt met een paraffinelaag. Dit kan zowel glimmend of mat zijn en beschermt het product tegen diverse zaken zoals vocht of beschadiging. Paraffinepapier werd in eerste instantie met name gebruikt voor vlees en kaas, maar de laatste jaren steeds vaker voor groenten en fruit. Papier voor witloof bevat vrijwel standaard een paraffinelaag."



Plastic tas
Marc ziet dat de vraag naar papier toeneemt. "De tendens in Europa is dat er steeds minder plastic gebruikt mag worden of het moet betaald worden. Mogelijk wordt het in de toekomst zelfs verboden. Supermarkten zoeken goede alternatieven voor de plastic tas. Papier heeft dan vaak de voorkeur, met name op de AGF-afdeling. Dit is dan een meer ecologische oplossing en natuurlijk een hernieuwbare grondstof. Ik verwacht dat deze tendens verder gaat doorzetten." Galoppin levert papieren zakken met het FCS keurmerk.

Onderscheiden
Groothandelaren en exporteurs laten veel groenten nog verpakken, zowel in folie als karton of een combinatie. Marc vindt het moeilijk om te voorspellen hoe die vraag zich gaat ontwikkelen. "Dat wordt grotendeels gestuurd door de supermarkten. Als zij een gesealde paprika willen, dan wordt dat geleverd. De tendens is dat er nog meer wordt kleinverpakt. Iedere handelaar, veiling of supermarkt wil zich differentiëren en aangezien alle groenten en fruit op elkaar lijken, kan er alleen onderscheid worden gemaakt met de verpakking. De vraag is: is dit altijd nodig?"

Kort op de bal spelen

Op verpakkingsgebied is er veel veranderd in vergelijking met tien jaar geleden. "Toen had een groothandel aan enkele standaardverpakkingen voldoende en ging deze ook jaren mee. Tegenwoordig zijn er per bedrijf veel verschillende verpakkingen en worden ze regelmatig gewijzigd. Er verandert natuurlijk ook meer op diverse gebieden, zoals bedrukkingen, eisen, huisstijl, sorteringen, kalibers en traceerbaarheid. Men wil steeds meer informatie op de verpakking kwijt. Of minder, zoals bijvoorbeeld bij het Rusland-verhaal. Toen moesten verpakkingen neutraal zijn, zonder oorsprong. Het gebeurt steeds vaker dat er zaken in de AGF-sector snel veranderen en daar moeten wij ook meteen op inspelen. Kort op de bal spelen is één van onze kenmerken." Ondanks dat de witloofstreek niet meer is wat het vroeger was en het aantal AGF-exporteurs exponentieel is gedaald in de omgeving, ziet Marc voor de toekomst zeker nog kansen in de AGF-sector. "We werken er hard aan om onze klanten te leveren wat ze vragen en denken ook mee. Ik verwacht wel dat de klandizie blijft als we ons cliënteel tevreden houden."

Voor meer informatie:
Marc Galoppin
Galoppin Papier
Leuvensesteenweg 364-366
3190 BOORTMEERBEEK
tel: 016/60.30.40
fax: 016/60.13.25
info@galoppin.be
marc@galoppin.be
www.galoppin.be