Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
grote kansen verpakkingsbedrijven
Oost-Europa: 95% AGF wordt los verkocht
Polen is relatief nieuw op de internationale verpakkingsmarkt. Dit betekent dat het land moet concurreren met landen als Nederland en België, die ten minste 50 jaar ervaring en een bredere kennis van de vraag op lokale markten hebben. Omdat veel nieuw is voor de Poolse bedrijven, vindt Marek Marzec, de oprichter van de Poolse onderneming Ewa-Bis, dat de Fruit Logistica in Berlijn een mooie gelegenheid is om meer te leren over de regionale markten.
Marek Marzec van Ewa-bis.
"Ik besteed de helft van mijn tijd aan bestaande klanten en de andere helft om de verschillende zalen te bekijken en op zoek te gaan naar nieuwe verpakkingstechnologieën en -materialen," vertelt Marzec. "Europa is zeer traditioneel op het gebied van verpakkingen. Vorige week bezocht ik Toronto en tijdens het bezoek aan de winkels daar, merkte ik dat de gemaksverpakking echt een trend is. Vooral de één of twee kilo tas van voorverpakt fruit in een net met plastic label. Shoppers hebben niet veel tijd om boodschappen te doen, zodat ze snel een bezoek brengen aan het winkelcentrum en gewoon kunnen pakken wat ze nodig hebben in staat zijn om binnen een paar minuten uit te checken."
Deze voorkeur verschilt van die in Midden- en Oost-Europa. Voorverpakte trays zijn niet populair. 95% van de groenten en fruit wordt los verkocht zodat consumenten hun eigen fruit kunnen selecteren. Deze methode is niet erg goed voor de telers, omdat het betekent dat ze nooit in staat zullen zijn om 100% van hun product te verkopen.