In een door vox.com gepubliceerd artikel vraagt journaliste Julia Bellux zich af waarom groenten en fruit in de Verenigde Staten nooit zo goed lijken te smaken dan Europese AGF. Om de oorzaak hiervan te achterhalen, sprak Bellux met onderzoekers, smaakexperts en koks.
Er blijkt echter geen wetenschappelijke verklaring voor dit fenomeen te bestaan. Evenals in Europa beschikt men in de VS over kennis om smakelijke gewassen te telen maar daar wordt echter niet voor gekozen.
In Italiƫ, Frankrijk en andere Europese landen is de smaak de doorslaggevende factor bij de teelt en verkoop van AGF. De consumenten stellen hier hoge eisen en wachten bijvoorbeeld liever op sappige smakelijke tomaten in het juiste seizoen dan dat zij half januari melige tomaten inkopen.
Amerikaanse telers daarentegen zijn de laatste decennia steeds grotere en zwaardere groenten en fruit met een uniform uiterlijk gaan telen. Consumenten willen jaarrond AGF kunnen kopen, zelfs buiten het seizoen, en ze willen er zeker niet teveel voor betalen. De pluk van grote tomaten is voordeliger voor een teler omdat het minder tijdrovend en arbeidsintensief is.
Tomatenteler Harry Klee cultiveerde de aromatische Garden Gem tomaat, die in de VS echter nooit op de markt is gekomen vanwege zijn bescheiden maat.
"Het komt er op neer dat tomatentelers niet voor smaak betaald krijgen maar voor opbrengst. Ze telen zodoende rassen die veel opleveren maar weinig smaak hebben."
Klee vindt het erg jammer dat hele generaties opgroeien zonder ooit te weten hoe een tomaat nu echt zou moeten smaken. "Als ze Italiƫ bezoeken en daar tomaten proeven, zal dat hun leven veranderen. Tot die tijd zitten de meeste Amerikanen opgescheept met enorme, volmaakt rode, maar smakeloze tomaten."
Amerikaanse consumenten verkiezen verkrijgbaarheid boven seizoensgebondenheid
Het bereiden van AGF van het seizoen wordt door de meeste koks beschouwd als het geheim van een smakelijke maaltijd. Amerikanen willen echter dat alle soorten AGF het hele jaar door verkrijgbaar zijn.
Dit heeft uiteraard gevolgen voor de smaak. Het buiten het seizoen kopen van groenten en fruit betekent vaak dat producten geplukt worden voordat zij rijp zijn en vervolgens over grote afstanden getransporteerd worden, wat de smaak niet ten goede komt.
Klee wijst er op dat ook in Europa AGF buiten het seizoen verkrijgbaar is. Het verschil is echter dat de Europese consument bereid is wat meer te betalen voor goede kwaliteit. Amerikanen hebben niet zoveel op met seizoensgebondenheid. Vandaar dat er een systeem ontwikkeld is om de Noordelijke staten in januari van tomaten te voorzien.
De meeste tomaten, die hier verkocht worden, hebben dan ook een gemeenschappelijke genetische mutatie die hen rond en rood maakt maar die tegelijkertijd de genetische eigenschappen voor smaak wegneemt. Een poging om dit gen te deactiveren, had tot gevolg dat de rijpe tomaten geen gelijkmatige kleur meer hadden waardoor telers er geen interesse meer in hadden.
Nu steeds meer consumenten bereid lijken te zijn AGF in afwijkende maten en vormen te kopen, zal deze trend zich hopelijk uitbreiden naar AGF uit kleinschalige teelt met een betere smaak zodat de supermarkten hier ook op in kunnen spelen.
Bron: treehugger.com/vox.com