Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Tropical Fruit Export S.A.
Baby-bananen, plan B voor de bananensector van Ecuador
De bananensector van Ecuador heeft al enkele jaren problemen wegens zijn exporttarieven naar Europese markten, die hoger liggen dan van andere Latijns-Amerikaanse landen.
Tropical Fruit Export heeft geprobeerd voor deze problemen te compenseren door aanvullende producten aan te bieden, zoals hun baby-bananen. Het bedrijf teelt en exporteert al bijna vier jaar dit soort banaan en is onlangs gecertificeerd door de Rainforest Alliance. "We zijn momenteel de enigen in de wereld met dit certificaat voor dit product," zegt Oswaldo Menéndez van Tropical Fruit.
Het bedrijf werkt met allerlei soorten bananen: conventioneel, Fairtrade, biologisch en Fairtrade biologisch, net als rode bananen, baby-bananen en bakbananen. Export is niet makkelijk voor Ecuador, omdat andere landen als Colombia en Costa Rica verdragen hebben getekend met Europa om hun exporttarieven te verminderen. Hierdoor wordt elk jaar het verschil in prijzen vergroot. Daarom moet het bedrijf volgens Menéndez nieuwe strategieën overwegen, zoals het verkrijgen van certificaten en het aanbieden van aanvullende producten als baby-bananen. Dit helpt om de omzet te vergroten die door conventionele bananen wordt gegenereerd, hoewel conventionele bananen nog steeds de bulk van de export beslaan.
De voornaamste markt voor de baby-bananen van het bedrijf is Duitsland, waarbij het meeste naar de supermarktketen Lidl gaat. Het bedrijf exporteert ook naar Frankrijk en de VS en hoopt in de nabije toekomst de Britse markt te betreden. Menéndez zegt dat volumes zijn gestabiliseerd en dat ze momenteel 2 tot 3 containers per week exporteren, hoewel het product nog niet echt bekend is in Europa.
Rusland en de VS zijn ook grote consumenten van baby-bananen, hoewel Menéndez de voorkeur heeft voor de Europese markt omdat hij deze als meer gestructureerd ervaart. "De marges kunnen iets lager zijn, maar ze zijn wel stabiel," zegt hij hierover.
Een deel van het succes ligt volgens Menéndez in de relaties met de klanten. "Elke klant is anders. Elk heeft zijn eigen processen. Hoe beter we ze kennen, des te beter kunnen we met ze werken." Dat is waarom er elke paar maanden trips worden georganiseerd om de markt te verkennen en om faciliteiten te zien. Hoewel het bedrijf er geen eigen stand heeft staan, gaat Menéndez wel persoonlijk naar Fruit Logistica in Berlijn.