Scelta haalt alles uit de champignon

Scelta Mushrooms in Venlo haalt, zoals het bedrijf het zelf omschrijft, alles uit de champignon. Naast champignons voor diepvries en conserven legt het bedrijf zich ook toe op de productie van snacks en smaakmakers voor soepen en sauzen. Onlangs won Scelta de prijs 'Most Innovative Food Ingredient ' tijdens de beurs Food Ingredients Europe in Parijs.

De geschiedenis van Scelta Mushrooms begint met Jan Klerken. Hij begon in de jaren zestig met het kweken en conserveren van champignons. Als zestienjarige kwam Klerken in dienst bij Champex, het bedrijf van zijn vader. Eind jaren zeventig werd het bedrijf verkocht waarna Klerken er met de vrachtwagen op uit trok om in Frankrijk en Spanje grote partijen champignons te kopen en die vervolgens te verwerken in Nederland. In 1988 was het bedrijf zo gegroeid dat het voor Engelse multinational Perkins interessant was het te kopen. Klerken werkte er vervolgens nog vijf jaar als managing director.

In 1993 richtte Klerken Scelta Mushrooms op. Het is nu een familiebedrijf waarin de derde generatie inmiddels ook actief is. De totale groep bestaat uit tweehonderd man personeel. Scelta is overigens een Italiaans woord en betekent 'keuze'.

Productie bij zes bedrijven
Scelta Mushrooms voert de centrale verkoop, marketing en innovatie voor zes champignon- en groenteverwerkende partners. Deze bedrijven zijn allemaal in Nederland gevestigd. Bij deze ondernemingen ligt de productie, die overigens niet beperkt is tot champignons. Ook groenten, zoals taugé, broccoli en spinazie worden door deze bedrijven geteeld.

Het productaanbod van Scelta is divers: diepvries- en conservenchampignons, diepvriesgroenten en groentesnacks. Daarnaast biedt het bedrijf champignonsmaakmakers voor soepen en sauzen, en de zogenoemde Scelta Taste Accelerator. Deze zorgt in verwerkte voedingsproducten voor het vervangen van kunstmatige smaakversterkers als msg (mononatriumglutamaat ook bekend als ve-tsin) en het reduceren van zout zonder smaakverlies. In verscheidene producten zijn hierdoor zoutreducties tot 50% behaald.

Prijswinnaars in Parijs
Onlangs won Scelta Mushrooms met de Scelta Taste Accelerator de prijs voor het meest innovatieve voedingsingrediënt. Dat gebeurde op de beurs Food Ingredients Europe in Parijs. Met het product was Scelta één van de drie finalisten in de categorie 'Best Functional Innovation'. Na een presentatie en het laten proeven van de producten werd door de jury de winnaars in negen categorieën bepaald. Na het winnen van de titel in de beste functionele innovatie categorie werd Scelta bij de Awards-ceremonie ook uitgeroepen tot overall winnaar.

Innovatie als fundament
Innovatie, Scelta noemt het winnovatie, is het fundament onder het bedrijf. Een voorbeeld zijn champignons in Ecopouch. Het bedrijf heeft een procedé ontwikkeld waarbij champignons, na verpakt te zijn in een pouch (sta-zak als verpakking) gekookt worden in hun eigen vocht. Het sap is volledig afkomstig van de champignons en er zijn geen hulpstoffen, de zogenoemde E-nummers, toegevoegd. Het maakproces en transport zijn energiezuiniger en het afval is beduidend minder, zo zegt Scelta. De resulterende champignons zijn ongekoeld lang houdbaar met een verse smaak en textuur. Het vocht met de champignonsmaak kan ook gebruikt worden als basis voor onder meer soepen, fonds en sauzen.

Snex, groentesnack
Op het gebied van groentesnacks is recent Snex geïntroduceerd. Dit product bestaat uit een range snacks op basis van groenten met herkenbare ingrediënten, 100% vleesvrij en zonder toevoeging van kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Snex zijn verkrijgbaar in diverse smaken: champignons, broccoli met champignons, spinazie met champignons, zuurkool en ratatouille.

Exportgerelateerd

Meer dan 90% van de activiteiten van Scelta zijn exportgerelateerd. Het bedrijf levert aan de voedingsmiddelenindustrie, food service en retail en is momenteel actief in 61 landen. Producten vinden hun weg naar pizza's, soepen, sauzen, kant-en-klaarmaaltijden en andere producten, of zijn verkrijgbaar in diverse internationale supermarkten. De champignonproductie gaat vooral naar Nederland, China, de Verenigde Staten en Polen.

Voedingstrends zijn belangrijk en informatie daarover is vaak afkomstig van lokale partners. Verder verzorgt Scelta presenties op de grote voedingsbeurzen. Hierbij vormen de Holland-paviljoens vaak de paraplu.

Het streven is om het aantal landen waarin Scelta actief is verder uit te breiden en om nog meer uit de champignon te halen.

Bron: Agroberichten Buitenland


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven