"We kunnen de beste prijzen van West-Europa neerzetten"
De rol van prijszetter
In de afgelopen jaren zijn er steeds meer tomaten en komkommertelers uit Nederland aangesloten bij BelOrta. "Ook volgend jaar verwachten we weer een stijging in komkommers van 10%." Filip benadrukt dat groei geen doel op zich is. "Dat is mooi, dat bewijst dat we er staan als coöperatie en aantrekkelijk zijn voor telers. Ze geloven dat de klassieke coöperatieve gedachte toch wel werkt." In grote producten is de klok volgens Filip 'onvoorstelbaar belangrijk'. "We kunnen de beste prijzen neerzetten die je in West-Europa kunt vinden. Dit komt doordat wij steeds meer de rol hebben gekregen van prijszetter. Tegen wil en dank. Voor heel veel producten wordt er naar BelOrta gekeken. Dus in die zin is het ook vrij logisch dat we de beste prijzen halen."
Nederland
Er stappen Nederlandse telers naar BelOrta, maar ook Nederlandse kopers tonen steeds meer interesse. "Als we kijken naar de klantenkant komt de voornaamste groei met name van onze buren. We bouwen steeds meer goede relaties op met grote Nederlandse handelshuizen en in de toekomst zien we die relaties ook bestendigen."
Binnenland
Het binnenland is voor BelOrta erg belangrijk. "Ongeveer 80% van onze Belgische klanten is retailer, zowel direct als indirect. "In de sportwereld hebben we geleerd dat je eerst je thuismatch moet winnen voordat je het kampioenschap wilt winnen. Dat is de logica zelve. De meest interessante markt om te verkopen blijft altijd nog het binnenland. Wij kunnen hier wel degelijk een verschil maken."
Nieuwe koers, eigen merk
Op het gebied van marketing zijn er veel plannen, waar al lang van tevoren aan is gewerkt. "Redefining Fruit and Vegetables, het herdefiniëren van groenten en fruit is de nieuwe baseline die BelOrta richting de markt gaat communiceren (B2B). Onze groenten en fruit vind je overal. Ook op consumentengebied (B2C) gaan we vanaf 2016 actief promotie voeren. Onze campagne maakt groenten en fruit weer plezierig, leuk en lekker en minder belerend. Een beetje happiness in groenten en fruit. Dit wordt op diverse manieren bij de consument gebracht. We willen dat alle consumenten BelOrta leren kennen. Natuurlijk blijven we Flandria gebruiken. Dat is het kwaliteitslabel. Het merk zelf wordt BelOrta, richting de Belgische consumenten dan. Flandria blijft het merk voor het buitenland."
Komende jaren
Er zijn verschillende nieuwe zaken waar BelOrta in 2016 in zal investeren. "Volgend jaar zal het project Veiling Zuid van start gaan, dat naast het nieuwe gebouw van BelOrta komt. Daarnaast staan we in Borgloon op het punt om vijf hectare grond aan te kopen voor een nieuwe leeggoedloods. De site zal daar ook verder worden geoptimaliseerd. Verder staat er de komende drie jaren heel wat te gebeuren. De plannen staan gereed, de teams staan gereed. We zijn echt klaar om de volgende jaren de rol van marktleider in België op ons te nemen."
Voor meer informatie:
Filip Fontaine
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver - België
+32 15 55 11 11
www.belorta.be