Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Al 12% van omzet BelOrta wordt rechtstreeks vanuit Nederland gekocht

"We kunnen de beste prijzen van West-Europa neerzetten"

Tholen - BelOrta groeide van pakweg 350 miljoen euro omzet in 2014 naar 400 miljoen euro in 2015. Directeur Filip Fontaine geeft aan dat de groei in volume dit jaar met name uit Nederland komt. "12% van onze omzet in 2015 werd ook direct gekocht door onze buren en een gedeelte gaat indirect die kant uit. Zowel telers als kopers zien de positieve kanten van een relatie met BelOrta, waaronder het lage kostenpeil." De directeur licht de omzetgroei nader toe: "BelOrta heeft een recordjaar, maar veel telers helaas niet. Voor sommige producten was het goed, voor anderen slecht. Tomaten blijven het grootste product. Komkommers was ook een meevaller met een flinke groei, maar toch een degelijke prijsvorming. Ook in paprika heeft de prijs standgehouden ondanks de groei. Je ziet bij grotere volumes dat de klok de markt reguleert."



De rol van prijszetter

In de afgelopen jaren zijn er steeds meer tomaten en komkommertelers uit Nederland aangesloten bij BelOrta. "Ook volgend jaar verwachten we weer een stijging in komkommers van 10%." Filip benadrukt dat groei geen doel op zich is. "Dat is mooi, dat bewijst dat we er staan als coöperatie en aantrekkelijk zijn voor telers. Ze geloven dat de klassieke coöperatieve gedachte toch wel werkt." In grote producten is de klok volgens Filip 'onvoorstelbaar belangrijk'. "We kunnen de beste prijzen neerzetten die je in West-Europa kunt vinden. Dit komt doordat wij steeds meer de rol hebben gekregen van prijszetter. Tegen wil en dank. Voor heel veel producten wordt er naar BelOrta gekeken. Dus in die zin is het ook vrij logisch dat we de beste prijzen halen."

Nederland
Er stappen Nederlandse telers naar BelOrta, maar ook Nederlandse kopers tonen steeds meer interesse. "Als we kijken naar de klantenkant komt de voornaamste groei met name van onze buren. We bouwen steeds meer goede relaties op met grote Nederlandse handelshuizen en in de toekomst zien we die relaties ook bestendigen."

Binnenland
Het binnenland is voor BelOrta erg belangrijk. "Ongeveer 80% van onze Belgische klanten is retailer, zowel direct als indirect. "In de sportwereld hebben we geleerd dat je eerst je thuismatch moet winnen voordat je het kampioenschap wilt winnen. Dat is de logica zelve. De meest interessante markt om te verkopen blijft altijd nog het binnenland. Wij kunnen hier wel degelijk een verschil maken."

Nieuwe koers, eigen merk
Op het gebied van marketing zijn er veel plannen, waar al lang van tevoren aan is gewerkt. "Redefining Fruit and Vegetables, het herdefiniëren van groenten en fruit is de nieuwe baseline die BelOrta richting de markt gaat communiceren (B2B). Onze groenten en fruit vind je overal. Ook op consumentengebied (B2C) gaan we vanaf 2016 actief promotie voeren. Onze campagne maakt groenten en fruit weer plezierig, leuk en lekker en minder belerend. Een beetje happiness in groenten en fruit. Dit wordt op diverse manieren bij de consument gebracht. We willen dat alle consumenten BelOrta leren kennen. Natuurlijk blijven we Flandria gebruiken. Dat is het kwaliteitslabel. Het merk zelf wordt BelOrta, richting de Belgische consumenten dan. Flandria blijft het merk voor het buitenland."

Komende jaren

Er zijn verschillende nieuwe zaken waar BelOrta in 2016 in zal investeren. "Volgend jaar zal het project Veiling Zuid van start gaan, dat naast het nieuwe gebouw van BelOrta komt. Daarnaast staan we in Borgloon op het punt om vijf hectare grond aan te kopen voor een nieuwe leeggoedloods. De site zal daar ook verder worden geoptimaliseerd. Verder staat er de komende drie jaren heel wat te gebeuren. De plannen staan gereed, de teams staan gereed. We zijn echt klaar om de volgende jaren de rol van marktleider in België op ons te nemen."

Voor meer informatie:
Filip Fontaine
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver - België
+32 15 55 11 11
www.belorta.be