Postuma groeit uit haar jasje en plant nieuwbouw
Onverminderd heeft Postuma zich ingezet voor de zelfstandige AGF-ondernemers. "Speciaalzaken zijn goed voor 60% van onze omzet, markthandel 20%, foodservice 10-15%, aangevuld met boerderijwinkels. Supermarkten vertegenwoordigen bij ons nog niet 1% van de omzet", vertelt Erik. "Wij zijn nog één van de weinige groothandelaren die investeren in de toekomst van de AGF-specialist. Onze visie is dat er een goede toekomst is voor de professionele detaillisten. Zij kunnen zich van kwalitatief van de supermarkten onderscheiden en vervullen daarnaast vaak een regionale functie. Postuma wil een toonaangevende speler in de markt blijven voor de zelfstandige AGF ondernemer."
Erik en Sjoerd Postuma
Revival
"We zien ook dat detaillisten een 'revival' meemaken. Er wordt meer verdiend dan pakweg 5-10 jaar geleden. Het aantal detaillisten zal nog wel verder dalen, maar die daling zal in onze optiek wel afvlakken", vertelt Erik. "Je hebt pakweg de toplaag met een inkomen twee à drie keer modaal. Verder is er een grote groep detaillisten die een met veel werkuren een hele goede boterham verdient en er blijft een categorie van zo'n 20-25% die vaak heel veel uur in de zaak steekt, maar daar te weinig voor terugkrijgt. Wij verwachten dat er enkele honderdtallen 'superspecialisten' overblijven de komende jaren, die alleen maar sterker worden."
Aan export waagt Postuma zich niet. "Onze visie is dat we beter één ding heel goed doen. Als je kijkt wat er allemaal bij komt kijken om de zelfstandige AGF-specialist te ontzorgen, dan willen we liever de focus houden. Wel houden we ons de laatste jaren nadrukkelijker bezig met de inkoopselectie, ook van importproduct. We sourcen niet zelf in het land van herkomst, maar halen in samenwerking met gerenommeerde importeurs de niche uit het importpakket. Huismerken als Caparros, Gregal, Bonaparte, Sunaran, Marlene en Turbana worden allemaal rechtstreeks van de teler of haven geleverd."
Onderscheidingskracht AGF-specialist
"We willen product leveren waar mogelijk een meerprijsje aan zit, maar dat voldoet aan hogere specifieke wensen op het gebied van smaak en uiterlijk. Hiermee kunnen we de onderscheidingskracht van de AGF-specialist zo groot mogelijk maken. Dat doen we met telers in Nederland via het de campagne Vol Smaak, waarin we de consument kennis laten maken met de teeltwijze en vakmanschap van de telers. We zijn doorlopend bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten voor winkel en markt, in samenwerking met partijen als ADN en LookatFresh. Een leuk voorbeeld is ook de 'exoot van de maand' die we met Nature's Pride voeren. Begin volgend jaar lanceren we een sterk vernieuwend concept dat geschikt is voor winkel en markt", verklapt Erik.
De locatie in IJsselmuiden is volgens Erik ideaal. "Daarom willen we hier ook graag blijven. Binnen anderhalf uur bereiken we 80% van het land. We hebben een landelijke dekking en onze chauffeurs rijden zes dagen per week 15 tot 20 routes. We werken nauw samen met nabijgelegen bedrijven als Wezenberg Transport en United Fresh Service en hebben goede contacten met de telers in de Koekoekspolder. Veel van onze orderpickers zijn opgeleid in de kas, waardoor ze toch een bovengemiddelde feeling hebben met het product."
Klagen over de Kerstverkoop doet Erik niet. "Wij klagen sowieso niet. We hebben een fantastische week gehad. We voorzien een goede toekomst voor de overblijvende AGF-detaillisten in de breedste zin van het woord en zullen die blijven bedienen met een kwalitatief hoogwaardig, onderscheidend, en uitgebreid assortiment. Vanuit Amerika zie je de gezondheidstrend overwaaien naar Europa. Let maar op, daar gaan we de komende jaren van profiteren!"
Voor meer informatie:
Postuma AGF
Spoorstraat 47
8271 RG IJsselmuiden
Tel: 038-3370099
[email protected]
www.postuma.nl