Chaos kostte transportsector in 2015 zo'n 150 miljoen euro

"Leger moet chauffeurs gaan beschermen in Calais"

Tholen - Marcel van Bruggen is transportmanager bij ABC Logistics en zit in het TLN-comité dat donderdag 17 december samen met de Engelse, Franse en Europese autoriteiten de situatie bij Calais bespreekt. Dat is volgens Marcel hard nodig: "Voor de zomer reden wij met zo'n twee a drie vrachtauto's per dag door de Kanaaltunnel. Net als veel collega transporteurs gaat het vervoer nu via Hoek van Holland. De kampen bij Calais beginnen steeds permanenter vormen aan te nemen en het aantal 'inwoners' groeit per dag. De migranten worden steeds agressiever en gaan in toenemende mate de chauffeurs te lijf met honkbalknuppels, stenen en messen. Daarom steunt TLN de plannen van de gemeente Calais om het leger de kampen te laten ontruimen en de chauffeurs te beschermen."



De mentale schade bij chauffeurs en fysieke schade aan voertuig en lading is al hoog. Ook lopen bedrijven tegen boetes aan wanneer er ondanks forse investeringen in beveiliging van auto's en het doorlopen van alle procedures en checklists tegen indringers alsnog migranten in de auto worden aangetroffen. "We moeten af van de criminelenpositie die je als transportbedrijf momenteel hebt," licht TLN-voorzitter Arthur van Dijk toe. We doen als sector het maximale om indringers te voorkomen. We moeten de dagelijkse ellende in Calais al doorstaan en miljoenen aan schade incasseren. Als er dan ondanks alle maatregelen nog een vluchteling wordt aangetroffen, komt daar nog een boete bovenop die in de tienduizenden euro's kan lopen. Dat is volstrekt de wereld op zijn kop, aldus Van Dijk.

Naast de psychische en lichamelijke gevolgen als gevolg van de situatie in Calais, hebben Nederlandse vervoerders ook grote economische schade. Na een onderzoek onder haar leden raamt Transport en Logistiek Nederland (TLN) de totale economische schade in 2015 op zo'n 150 miljoen euro. De schade voor de AGF-sector is nog niet berekend.

Marcel heeft nog geen idee wat de uitkomsten van het overleg zullen zijn. Wel is hij pessimistisch over de vooruitzichten van de situatie bij de tunnel: "Het is de vraag in hoeverre de maatregelen nog effectief zijn en of ze het vervoer via de tunnel rendabel houden. Het probleem verplaatst zich namelijk. Tegenwoordig kruipen migranten bij Parijs al in de vrachtwagens. Hetzelfde zie je bij de Stena-Line. Om via Hoek van Holland Engeland binnen te komen, begint de reis voor migranten al bij Woerden of nog verder. Daar is geen hek tegen bestand."



Om de verstekelingen te detecteren, pleit TLN voor een verbeterde incheck- en controleprocedure voor bedrijven die door de UK Border Force geaccrediteerd zijn. Deze accreditatie richt zich op het doorlopen van allerlei checks en procedures tegen indringers in vrachtauto's. Momenteel zijn er nog geen incentives voor bedrijven om zo'n accreditatie te halen. "Het zou goed zijn om deze bedrijven te belonen voor hun inspanningen met een 'fast lane' zoals je deze ook ziet bij het inchecken in een vliegtuig," aldus Van Dijk. "Diverse autoriteiten moeten hun controles hiervoor integreren. Daarover lopen al gesprekken. "Het zou mooi zijn als we daar donderdag weer een stap in kunnen zetten".

Meer informatie:
ABC Logistics
Marcel van Bruggen
E: m.vanbruggen@abclogistics.nl




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven