Boodschappenprijzen blijven omhoog schieten in Canada | Ocado ziet retailomzet stijgen met 13%

AGF minst hygiënisch in supermarkten

Woolworths onder druk gezet door leveranciers
De Australische mededingingsautoriteit ACCC is onlangs een rechtsgang tegen Woolworths gestart. De reden hiervoor is omdat de instantie het verzoek om financiering door de supermarktketen bij zijn leveranciers beschouwt als laakbaar gedrag. De Australian Competition and Consumer Commission zei dat Woolworths een oproep had gedaan voor AU$60,2 miljoen (€40,1 miljoen) van leveranciers om een tekort in verdiensten te compenseren, onder een plan dat de retailketen "Mind the Gap" had gedoopt. Volgens de ACCC was het plan goedgekeurd door het senior management, waren hier 821 leveranciers bij betrokken en was dit in strijd met het consumentenrecht. Er wordt nu naar een dwangbevel gezocht om Woolworths het geld terug aan de leveranciers te laten geven en voor de gemaakte kosten op te laten draaien. Woolworths is zich echter van geen kwaad bewust. "Het niet instemmen van een betaling door de leverancier zou gezien worden als het niet ondersteunen van Woolworths," zei de ACCC in een verklaring. (Reuters)

Canadese boodschappenprijzen blijven omhoogschieten

Voor de vierde jaar op rij wordt verwacht dat de toename in voedselprijzen sneller zal lopen dan de inflatie in het volgende jaar. De toename kost het gemiddelde Canadese huishouden jaarlijks CA$345 (€233) extra in 2016. Een onlangs vrijgegeven verslag over voedselprijzen voorspelt dat de mate van voedselinflatie toeneemt met 2% tot 4%. De prijzen van vlees, fruit, groenten en noten zullen leiden tot prijstoenames. De kosten van zuivel, eieren en granen zullen grotendeels stabiel blijven en zullen nauwelijks tot geen prijsstijgingen kennen. (globalnews.ca)

Lidl in 2016 aan de slag in Servië

Na veel speculatie over wanneer Lidl zijn eerste vestigingen zal openen in Servië, heeft de keten bekend gemaakt dat het zijn eerste winkel zal openen met eind maart 2016 in de stad Smederevo. (igd.com)


4.000 stafleden van Morrisons eisen compensatie
Duizenden werknemers van supermarktketen Morrisons eisen compensatie voor wat wel gezien wordt als het grootste informatielek ooit in het Verenigd Koninkrijk. Dit is in navolging van een uitspraak van het Hooggerechtshof die bepaalt dat de stafleden een groepsvordering mogen plaatsen wegens nalatigheid van Morrisons in de bescherming van bank-, salaris- en andere persoonsgebonden gegevens. Deze informatie van bijna 100.000 werknemers van Morrisons werden vrijgegeven door een employee die een wrok koesterde. (yorkshirepost.co.uk)

Zuid-Afrika's groei in retailomzet beter dan verwacht
De Zuid-Afrikaanse inflatie bereikten zijn hoogste punt in vier maanden tijd. De groei in retailomzet zal naar verwachting hoger uitvallen dan aanvankelijk werd beoogd, dankzij deze record-inflatie. De inflatie steeg voor de tweede maand op rij, na een onverwachte retailgroei in oktober. (internationalsupermarketnews.com)

Aandelen Tesco op dieptepunt

De aandelen van Tesco stonden onlangs elk op 153p, waarmee de retailer een waarde bereikte van £12,6 miljard (€17,4 miljard). Dat is een nieuw dieptepunt dit jaar en het laagste punt sinds oktober 1997. (telegraph.co.uk)

VK: Studie wijst versafdeling aan als smerigste plek in supermarkt

Een aantal studies heeft onthuld dat geldautomaten, lopende banden, groenten en fruit en verpakt vlees allemaal een hoog gehalte aan ziektekiemen bevatten. De reden is het grote aantal mensen dat hiermee in contact komt. Fruit wordt vaak aangeraakt om te controleren op rijpheid. Fruit of groente met beurse plekken kunnen een ingangspunt voor ziektekiemen bevatten en zo een groot gebied bestrijken, zo blijkt uit een artikel van de Denvor Post. (dailymail.co.uk)

Lidl implementeert nieuw winkelconcept in Kroatië
Lidl is begonnen met de introductie van een nieuw winkelconcept in Kroatië. Er is meer dan €13 miljoen geïnvesteerd om het nieuwe design in twee vestigingen uit te zetten. Deze winkels bevinden zich in Dubrava (Zagreb) en Zaprešić, waarmee het aantal winkels van Lidl in het land op 88 gebracht wordt. (esmmagazine.com)

Turkse retailomzet omhoog met 1,4%
Volgens Turkstat zijn de volumes van de retailomzet gestegen met 1,4% in oktober vergeleken met de vorige maand, zo meldt haberturk.com. In deze maand nam de omzet van voedingsmiddelen en drank toe met 0,2%, van non-foodproducten met 2,7%. Omzet via het internet nam af met 0,8%. Vergeleken met oktober 2014, nam het volume van de retailomzet toe met 3,4%, waarbij de omzet van voedingsmiddelen en drank toenam met 8,6%.

Asda CEO Andy Clarke over 'Project Renewal'
Andy Clarke heeft vooruit op de IGD Asda Trade Briefing van maart 2016 zich uitgelaten over de langetermijnplannen van Asda om opnieuw tot duurzame omzetgroei te komen. Clarke benadrukte de acceleratie van "permanente structurele verandering", die de supermarktsector in zijn grip heeft en waarvan hij gelooft dat weinig ondernemingen hier immuun voor zijn. De impact van deze moeilijke handelsomstandigheden met betrekking tot Asda zijn welbekend, maar ondanks dit gelooft Clarke dat Asda leunt op een solide financiële basis en een samenhangend langetermijnplan heeft waardevolle retail te herdefiniëren. Relaties met leveranciers zijn een belangrijk onderdeel van deze toekomst: "Als gewaardeerde partners winnen we alleen in deze markt als we samenwerken om de manier waarop we zaken doen te veranderen om de consumenten van vandaag te te geven wat ze willen." (kamcity.com)

90% 7-Elevenwinkels werkt nu onder nieuw franchisemodel.
7-Eleven claimt dat 90% van zijn winkels nu werken volgens zijn nieuwe franchise-overeenkomst. De nieuwe overeenkomst biedt een winstdeling van 50/50 tussen franchisenemers en het hoofdkantoor voor vestigingen met een bruto winst van meer dan AU$500,000 (€333.333 ) per jaar. Bedrijven die tot AU$1 miljoen (€670.000) per jaar verdienen, moeten 53% van hun winst afdragen aan het hoofdkantoor, terwijl winkels die meer dan AU$1 miljoen opleveren een regeling van 44% tot 56% aan winstdeling met het moederbedrijf treffen. (smartcompany.com.au)

Asda neemt 124 Carrier koel-units over voor trailervloot
Asda heeft 124 Vector 1950 MT-koelunits overgenomen van Carrier Transicold, na het succes van 20 Gray & Adams double-deck trailers die gebruik maken van diezelfde koelunits en die in 2014 in gebruik gingen. (transportengineer.org.uk)

Kroger wil online supermarkt in regio Atlanta
Kroger wil het online segment van zijn supermarkten uitbreiden in de regio van Atlanta. hopes to expand its online grocery service to metro Atlanta. De keten heeft in bepaalde steden als Cincinnati, Indianapolis en Nashville zijn "ClickList"-dienst geïntroduceerd. De service wordt momenteel nog niet aangeboden in Georgia. (wsbradio.com)

Ocado ziet retailomzet stijgen met 13% in vierde kwartaal
De online retailer Ocado zag zijn bruto retailomzet stijgen met 13% tot £351,8 miljoen (€486,3 miljoen) in het vierde kwartaal. Dit blijkt uit een verklaring die op 10 december is uitgegeven. Het gemiddelde aantal bestellingen per week steeg met 15,8% tot 205.000 in de 16 weken tot 29 november. In zijn jaarresultaten zag een stijging van 17,3% in groepsomzet tot £1,2 miljard (€1,7 miljard) en een stijging van 14,7% in retailomzet tot £1,12 miljard (€1,55 miljard). (esmmagazine.com)

Walmart eerste Amerikaanse retailer met mobiele betaaldienst
Walmart Stores lanceert "Walmart Pay", waarmee het bedrijf de eerste Amerikaanse retailer wordt die zijn eigen betaaldienst aan de consument aanbiedt. De dienst moet het aantal betaalmogelijkheden voor de consument aanvullen en zorgen voor snellere checkouts. Walmart Pay zal beschikbaar zijn op apparaten als Apple iOS en Android en maakt betalingen mogelijk met alle grote creditcardmaatschappijen, prepaidkaarten of Walmart gift cards. Ook is er integratie mogelijk met betaalmogelijkheden zoals de toekomstige mobiele portemonnee. (Reuters)

E-commerce platform van Freshop gekozen als provider voor AWG retailers
Freshop, een uitvoerige applicatie voor e-commerce in de supermarktsector, is onlangs gekozen als de technologische provider voor leden van de Associated Wholesale Grocers (AWG). AWG is met meer dan 600 leden en 3400 vestigingen in 31 staten de tweede grootste retail-coöperatie van de VS. "We weten dat consumenten naar verschillende manieren zoeken om hun boodschappen te doen," aldus Kate Favrow van AWG. "Het partnerschap van AWG met Freshop stelt onze retailers in staat om die wens van de consument tegemoet te komen, terwijl ze trouw blijven aan hun gevestigde merk." (Freshop)

CEO Sobeys: "integratie van Safeway-winkels was een uitdaging"
Klik hier om het artikel te lezen.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven