Sonja Bremer, Bofresh:

"Als klein expeditiekantoor heb je nog persoonlijk contact met klanten"

Tholen - Na jarenlang bij een grote expediteur op Schiphol te hebben gewerkt, trok Sonja Bremer in 2009 de stoute schoenen aan door te starten met haar eigen bedrijf Bofresh. "Het was een sprong in het diepe, maar ik wilde het in elk geval geprobeerd hebben. Maar het ging gelijk goed. Ik ben er trots op hoe het reilt en zeilt", vertelt Sonja vanuit haar knalroze kantoor in Rozenburg/Schiphol. "Roze is mijn lievelingskleur en het was voor mijn geen vraag welke kleur de huisstijl kreeg. Zelfs de vestjes zijn hier roze. Niemand die me vergeet!"

Bofresh is gespecialiseerd in de snelle afhandeling van import- en exportprocedures voor perishables, waarvan groenten en fruit het belangrijkste deel uitmaken. "We bieden een snelle en complete oplossing voor al de expeditievragen van onze klanten. Door onze beschikking over online verbindingen met de Europese douane kunnen we aangiften voor vervoer, invoer, uitvoer, transit zending en transito snel regelen. Het voordeel van een klein kantoor is dat je nog persoonlijk contact hebt met klanten. Ze krijgen altijd mij of mijn collega Dennis aan de lijn. Wel komen er volgende jaar personeelsleden bij, want we kunnen het werk niet meer alleen aan."



Kenia, Israël, India, Peru, Egypte zijn belangrijke herkomstlanden van de vele kruiden, aardbeien, pepers en andere groenten- en fruitsoorten die Bofresh voor haar klanten afhandelt. "Onze klanten zijn voornamelijk gevestigd in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Wij regelen zelf het transport door heel Europa voor de importeurs. We hebben goede contacten met verschillende wegvervoerders en rederijen en kunnen zo concurrerende tarieven aanbieden voor het transport van grote en kleine ladingen", vertelt Sonja.

Ze gelooft niet dat de luchtvracht onder druk staat. "Producten als kruiden of asperges zijn niet geschikt voor zeecontainers. Wel komt er door de hoge kosten meer product aan op andere luchthavens. Voor een bemonstering moeten klanten 620 euro betalen en een dag wachten. Op een luchthaven als Düsseldorf gaat dat veel sneller. Ik heb gelukkig goede contacten bij de instanties.Natuurlijk kunnen klanten deze afhandeling zelf proberen te organiseren, maar in de praktijk is het verstandig hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in de hand te nemen. De overslag en doorvoer van goederen is niet eenvoudig en de douane afhandeling vergt veel ervaring. Ik vind het een uitdaging om de puzzel van aangiften bij de douane, NVWA en het KCB rond te krijgen."



Sonja gaat jaarlijks op bezoek om de telers in Kenia te bezoeken. "Het is toch belangrijk om te weten hoe de kwekers werken en wat er daar gebeurt. Nieuwe klanten melden zich vooral via via, ik ben niet actief aan het acquireren, daar heb ik helemaal geen tijd voor. Zeker in de drukke wintertijd ben ik zeven dagen per week bereikbaar. Maar dat geeft niks, want ik geniet van mijn werk. Je kunt nooit vooraf zeggen hoe een dag gaat verlopen. Geen dag is hetzelfde!"

Voor meer informatie:
Bofresh
Kruisweg 471
1437 CL Rozenburg Schiphol
Tel: +31203540243
Fax: +31206530533
sonja@bofresh.nl
www.bofresh.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven