Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Agrexco lobbyde voor de telers"

Goede prijzen voor Israëlische paprika, export blijft probleem

De binnenlandse markt voor Israëlische paprika was tot voor krot nog goed. Telers kregen prijzen die ze langere tijd niet meer hadden gezien. Maar de vooruitzichten voor paprikatelers in de Arava-vallei blijven er donker uitzien, omdat er nog steeds concurrentie uit Spanje en Afrika is en de Russische markt tegen blijft vallen.


Eyal Sahar van Gilad Desert Produce
 
"Een grote tegenslag is de vertraging in volume en formaat van de oogst wegens het erg warme weer in september en oktober. Het paprikaseizoen is later begonnen dan de bedoeling was en we hebben nog steeds te weinig product, terwijl er normaal sprake moest zijn van grote hoeveelheden. We hebben moeite om bestellingen te leveren," zegt Eyal Sahar van Gilad Produce.
 
Israëlische telers produceerden ongeveer 140.000 ton aan paprika vorig jaar. Ongeveer 90.000 ton hiervan kwam uit de Arava-vallei. Dit jaar zal de productie voor het hele land dalen naar 90.000 ton, omdat veel telers niet de omzet kunnen draaien, die nodig is om het telen van paprika te kunnen rechtvaardigen. Een groot deel van het probleem ligt aan de concurrentie met Spanje, waar expediteurs lagere transport- en logistieke kosten hebben wegens hun nabijheid met de West-Europese landen. Maar ook de teleurstellende Russische markt is een factor.


Goede sfeer op de werkplek. Oud militairen krijgen leuke vergoeding van regering door 1/2 jaar in toerisme of landbouw te gaan werken
 
"We hebben de Russische markt overgenomen en exporteerden daar te veel volume heen," zei Eyal. "Als de markt 200 containers aan paprika op kon nemen, probeerden Israëlische exporteurs 350 containers te verschepen. Het was een ramp." Veel verschepers gaan liever niet naar Rusland wegens de instabiele valuta van het land en omdat het zakenklimaat heel anders is dan in Israël of West-Europa. Maar terwijl Israëlische paprika's uit de markt gedrukt worden door Spanje, heeft het Russische embargo op Europese goederen de markt open gelaten voor Israëlische expediteurs. Dat de omzet niet groot geweest is, heeft ertoe bijgedragen dat veel Israëlische telers geheel stoppen met paprika telen.
 
"Daar boven op hebben we dit jaar slecht weer gehad," zegt Eyal. "Ons voordeel is dat we in een woestijn zitten, die droog en geïsoleerd is. We hebben niet te maken met ongedierte en ziektes die veroorzaakt worden door een hoge vochtigheidsgraad. Maar we hebben een erg regenachtig seizoen gehad, die rampzalig voor ons was." De vallei kreeg twee keer de hoeveelheid neerslag, die het anders normaal krijgt en de productie en kwaliteit hadden hiervan te lijden. Hoewel dit het volume uitdunde en zorgde voor een verbeterde binnenlandse markt, was het een nieuwe uitdaging in een groeiende lijst van problemen waar telers in de vallei mee te maken hadden.

van sorteren tot verpakken
 
Geforceerde marktverschuivingen

Ongeveer drie jaar geleden ging 70% van de Israëlische paprika-export naar West-Europa, ging een kwart naar Rusland en werd de overige 5% verkocht in de VS. maar lagere productie- en transportkosten in Spanje hebben Israëlische exporteurs geforceerd om hun verkoopportfolio te veranderen. Nu gaat 60% of 70% van de export naar Rusland en slechts een kwart naar Europa. De VS neemt veel paprika in de wintermaanden, maar de hogere vrachtkosten weerhouden expediteurs ervan om veel volume daarheen te verplaatsen.
 
"We proberen ook om verschillende paprika-variëteiten te telen en te gaan voor kwalitatief hoogwaardigere producten," zegt Eyal. "We werken er hard aan om telers te overtuigen van het planten van kwalitatief superieure paprika's die hoewel niet zoveel opbrengen per hectare, wél betere prijzen verkrijgen en ons kunnen helpen om in een paar jaar tijd de markt terug te winnen." Maar het is moeilijk om telers te overtuigen om hun oude vertrouwde Canon Red-paprika op te geven. Eyal omschrijft de Canon, die goed is voor de helft van de gehele paprika-oogst, als de verzekeringspolis van de gemiddelde teler. Volgens telers kan die variëteit met een hoge opbrengst een bedrijf door een mager jaar slepen, puur op volume. De uitdaging ligt erin om telers te overtuigen dat alleen volume de huidige problemen niet gaan oplossen.

Zending klaar voor vertrek en biologische paprika
 
Agrexco was een zegen
Een van de redenen waarom paprikatelers zich nu in zo'n moeilijke situatie bevinden, is volgens Eyal omdat de landbouwsector in Israël geen belangenbehartiger heeft. Er zijn pogingen gedaan om de aandacht van de overheid te krijgen, maar telers blijven weinig politieke armslag houden. Dat was niet altijd het geval.

"Het is moeilijk voor mij om dit te zeggen omdat ik een van zijn concurrenten was, maar Agrexco was een goede zaak voor Israël," geeft Eyal toe. "Het bedrijf was een lobby voor de landbouwsector in Israël en in het buitenland. Ze deden veel promotie en pleitten voor Israëlische producten, en dat missen we nu." In navolging van Agrexco zijn er veel kleinere telers die niet de middelen hebben om nieuwe markten te openen of om de grote veranderingen in te zetten, die volgens Eyal nodig zijn om de omzet te verbeteren.
 
"Er zijn nu veel bedrijven die die gewoon iets voor een euro kopen om het voor een euro en tien cent door te verkopen. Ze hebben niet het geld om promotie te doen en nieuwe dingen op te zetten."

Eyal toont komkommers voor export
 
Verandering is onvermijdelijk
Er zijn geruchten dat de Spaanse paprikaoogst dit jaar kleiner zal zijn dan normaal. Als dat het geval is, kunnen Israëlische telers meer paprika verkopen in West-Europa. Maar op de lange termijn gelooft Eyal dat Spanje de Europese markt in bezit heeft. Ze kunnen misschien teveel van zichzelf eisen en meer exporteren dan goed voor ze is, maar de dagen dat Israëlische paprika een sterke basis in Europa had zijn voorbij. De toekomst is niet duidelijk omdat hoge productie- en arbeidskosten, hoge logistieke kosten en een gebrek aan steun van de overheid de paprikatelers van de vallei blijven plagen. Wat duidelijk is, is dat telers moeten veranderen om te overleven.
 
"Dit dorp was een meloenendorp voordat er sprake was van paprika. Toen verloren we meloenen aan Zuid-Amerika," zegt Eyal. "We kunnen telers overtuigen om op andere gewassen over te stappen, zoals we dat met kruiden deden, maar tegelijkertijd gaat de productie van kruiden naar Afrika wegens de lagere arbeidskosten." Er is geen voor de hand liggend alternatief voor paprika's en de paprika-productie zal doorgaan met afnemen. Wat de volgende stap ook is, heeft Eyal hoop dat de telers van de vallei ermee om kunnen gaan."

"Mensen hier zijn een beetje anders," zegt Eyal. "Het is een kleine gemeenschap en iedereen kent elkaar, dus we gaan hier niet zomaar weg. Misschien moeten we de paprikateelt met nog eens 20% verminderen. Ik weet het niet. Het is moeilijk om te beantwoorden hoe de toekomst gaat zijn, maar ik weet dat we hier vaardige mensen hebben die ook andere producten kunnen telen."

Voor meer informatie:
Eyal Sahar
Gilad Desert Produce
Tel: +972 8 6582515
[email protected]
www.giladltd.co.il
Publicatiedatum: