Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sustainable Food Event in Amsterdam

Wat is duurzaamheid?

Afgelopen vrijdag vond het Sustainable Food Event plaats in Amsterdam. Tijdens het evenement, georganiseerd door de Commissie van de Handel van Peru en het CBI, kregen Peruaanse en Nederlandse bedrijven de kans om elkaar te ontmoeten en contacten te leggen. Daarna gingen de partijen rond de tafel voor een gesprek: wat is duurzaamheid en hoe kan dit worden bereikt? Alle deelnemers willen werken aan meer duurzaamheid, al kwam in het debat heel duidelijk naar voren dat er verschillende opvattingen bestaan over de wijze waarop dit doel te bereiken is.


José Cubero van Fairtrasa

In aanvulling op de AGF-sector besteedde het evenement ook aandacht aan andere sectoren, zoals cacao en koffie. Vier specialisten namen via skype deel aan de paneldiscussie: José Cubero (Fairtrasa), Yvette Faber (NGO solidariteit Europa), Gastón Vizcarra (Candela) en María del Pilar Alarcón (PromPeru). De specialisten stelden zichzelf en het bedrijf of organisatie voor waartoe zij behoorden en schetsten hun rol in het bereiken van duurzaamheid. Het publiek had een actieve rol in het debat. Ze kregen de ruimte om enkele vragen te stellen en hun mening te uiten.



Een "eenvoudige" vraag, zoals wat is de betekenis van duurzaamheid, zorgde voor veel discussie onder het publiek en specialisten. José Cubero, bijvoorbeeld, stelde dat duurzaamheid betekent dat je nu met iets begint dat over twintig jaar nog steeds voortduurt. Anderen spraken van zelfvoorziening of van de mogelijkheid om alle kosten te dekken. Een meer intense discussie werd aangewakkerd door de vraag wat er moet veranderen om meer duurzame producten op de markt te krijgen. Sommigen stelden dat consumenten hun mentaliteit moeten veranderen, terwijl anderen vonden dat het allemaal begint in de supermarkt, die een breder scala aan duurzame producten moet aanbieden. Andere deelnemers wezen erop dat supermarkten met hun macht en promotiemiddelen de mogelijkheid hebben om het ​​verschil te maken.

Concluderend stelden het publiek en de specialisten dat het onmogelijk is om een ​​perfecte wereld te creëren. Een duurzame markt moet thuis beginnen en iedereen moet 'participeren' om echte veranderingen te realiseren. Duurzaamheid is een dagelijkse praktijk, een mentaliteitskwestie, niet een certificaat.
Publicatiedatum: