Rood en groen
"Hoewel hij met een rode blos op een groene achtergrond erg aantrekkelijk is voor consumenten, is hij niet wezenlijk anders dan de andere variëteiten aan blosperen die beschikbaar zijn. Maar voor telers is er een enorm verschil. Er is een veel groter percentage aan fruit op de boom die goed gekleurd is en dit is waar je je omzet uit haalt," zegt Andries van der Westhuizen van Stargrow Fruit Marketing. "Het heeft ook een mooie houdbaarheid, die issues rondom kwaliteit zullen verminderen tijdens en na het verschepen. Hij doet het ook erg goed in koelopslag."
De Celina is een vrij nieuwe perenvariëteit. Zuid-Afrikaanse peren gaan traditioneel gezien naar West-Europa en dan met name naar Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Volgens Van der Westhuizen zijn dit de logische markten om het eerst te verkennen. "Er zijn ook veel mogelijkheden in China, waarvan we hopen dat deze markt binnenkort open gaat voor Zuid-Afrikaanse peren. We hebben in het verleden altijd een goede vraag vanuit Hong Kong naar blosperen gehad. De Forelle was daar altijd in trek voor een goede prijs en de Celina lijkt daar veel op. Dat de Celina veel vroeger in het seizoen op de markt komt dan de Forelle, is ook een voordeel."
De volumes, die in 2017 worden verwacht, komen neer op 300 ton, die snel zullen toenemen van 600 ton naar 4000 ton als alles wat al is aangeplant zijn volledige productie bereikt. Dit volume zal nog meer oplopen, omdat er continu nieuwe aanplantingen worden uitgevoerd.
Stargrow heeft als enige de rechten voor de Celina-peer in Zuid-Afrika. In een onderlicentie mag Core Fruit de variëteit vermarkten.
Stargrow Fruit Marketing
Tel: +27 21 880 1882
Mob: +27 82 873 3336
Email: [email protected]
www.stargrow.co.za