Transport in Nood waarschuwt voor en helpt bij controles en aanhoudingen

Duits minimumloon is op 1 januari 2015 van start gegaan

Het Duitse minimumloon (Mindestlohngesetz) is op 1 januari 2015 van start gegaan. Het gaat hier om een minimum van € 8,50 bruto per uur. Momenteel merkt Transport in Nood dat het aantal controles hierop aan het toenemen is. "De douane controleert vooral transportbedrijven uit Polen, Tsjechië, Litouwen, Spanje, Ierland en Portugal. De controles worden aan de kant van de weg uitgevoerd, maar ook vinden de controles plaats op basis van de gefaxte registratie-bladen. Het is opvallend dat dit gebeurd. Als er op één fax veel chauffeurs staan vermeld en het gaat over een lange periode, dan is de kans groot dat de controle veel tijd zal kosten, omdat alle chauffeurs uit de lijst gecontroleerd zullen worden."

Tijdens een controle worden de volgende documenten opgevraagd: Digitale bestanden, rittenlijsten, arbeidscontracten, salarisstrookjes en een lijst van opdrachtgevers. Het merendeel van deze documenten in het Duits moet zijn. Adviezen van Transport in Nood:
• Stuur geen gecombineerde fax met daarin veel chauffeurs over een lange periode.
• Het is erg belangrijk dat de juiste documenten en de juiste vertaling aanwezig zijn.
• Houd er rekening mee dat een opdrachtgever eveneens een boete krijgt als de vervoerder wordt beboet na een inspectie.

Update controles Denemarken
Grove overtredingen in Denemarken worden fors beboet. In veel gevallen wordt er verder een rijverbod opgelegd met een voorwaardelijke gevangenisstraf met een proeftijd van één jaar. Deze straffen proberen wij zoveel mogelijk te voorkomen en daarom is het erg belangrijk om geen schuld te bekennen. Helaas komt Transport In Nood nog steeds chauffeurs tegen die schuld bekennen tijdens een controle. Dit gaat niet altijd bewust, maar dit is erg nadelig voor de eventuele bezwaarprocedure. De politie in Denemarken probeert alle zaken z.s.m. te sluiten. Een schuldbekentenis sluit bij hen direct de zaak. Een gesloten zaak kan via een bijzondere procedure alsnog heropend worden, maar een schuldbekentenis weegt zo zwaar dat het erg lastig is om hierna nog enig resultaat te kunnen boeken.

"Tijdens een controle is de chauffeur verplicht de persoonsgegevens te verstrekken en om netjes mee te werken aan de controle. Bij verdere vragen is de chauffeur niet verplicht te antwoorden. Hij hoeft niet te verklaren wie, wat, waar, wanneer en waarom hij iets gedaan heeft. Deze verklaring zal alleen maar tegen de chauffeur gebruikt worden. In veel gevallen zal een tolk worden ingeschakeld. De tolk zal uitleggen voor welke overtredingen er een boete zal worden uitgeschreven. Er zal vervolgens een verklaring getekend moeten worden waarin de chauffeur aangeeft schuld te bekennen. Hierdoor zal de betrokkene de boete (en eventueel het rijverbod) accepteren. Het is dus erg belangrijk om deze gang van zaken in de gaten te houden als u achteraf bezwaar wilt voeren. Wij adviseren onze leden om direct te bellen met Transport In Nood in geval van een Deense controle die verstrekkende gevolgen lijkt te hebben. Wij zullen u op dat moment verder adviseren. Belangrijk:
• Zeg zo weinig mogelijk
• Beantwoord zo min mogelijk vragen
• Teken niets en bel ons voor advies als u de boete in bezwaar wilt nemen
• Mocht u toch willen tekenen, dan moet u van alles een kopie opvragen
Bij aanhoudingen kunnen chauffeurs ons 24/7 bellen op +31 (0)6 430 638 66. Wij zullen, samen met onze vertalers, zorgen dat de chauffeur zo spoedig mogelijk weer op de weg zit. Download ook onze gratis App Legal Control. Deze app laat zien waar de transportcontroles zijn in Europa."

Bron: Transport in Nood
 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven