"Alberto Ramírez: "Hotels zijn grootste klanten, supermarktschap is een lange weg"

Spaanse citrusteler richt zich op gesneden fruit



Tholen Grupo Gustavo Ferrada begon 60 jaar geleden met de verkoop van citrus op de binnenlandse markt. 15 jaar geleden begon het bedrijf met export en verkreeg het een aanzienlijk aantal klanten in Scandinavië en Oost-Europa. Het bedrijf is nu in zijn derde generatie met een volume van ongeveer 55 miljoen kilo aan citrus per jaar en een omzet van ongeveer €28 miljoen. Gustavo Ferrada richt zich met een tweede bedrijf, Gufresco, op een andere pijler, namelijk die van vers gesneden fruit.



"Onze ervaring als citrus-leveranciers heeft ons in staat gesteld om verwikkeld te raken in een nieuw en spannend project, namelijk fresh cut. Al een poos leveren we sinaasappelen die verwerkt worden tot sinaasappelsap. Acht jaar geleden begonnen we met de opzet van het bedrijf Gufresco en daarmee met onze eigen productie van verse sinaasappelsap voor bepaalde hotelketens in het Iberisch Schiereiland. Toen we eenmaal voet aan wal hadden in de markt voor sinaasappelsap, deden dezelfde klanten de suggestie dat het ze erg zou helpen als ze in staat zouden zijn om gesneden fruit voor ontbijt te verkrijgen," legt CEO Alberto Ramírez uit.



Gufresco nam zijn eerste stappen in deze richting door gesneden fruit te vermarkten, dat afkomstig was van een teler in Barcelona. Minder dan twee jaar geleden begon het bedrijf zijn eigen productie met investeringen in machines en het aanpassen van zijn faciliteiten om tegemoet te komen aan de huidige regelgeving voor voedselveiligheid. Hierdoor was Gufresco in staat om zijn klantenbasis uit te breiden.



Hotels: de belangrijkste klanten totdat het product de interesse van grote retailers krijgt
Volgens Alberto Ramírez ligt het grootste potentieel bij de supermarktketens. "Het zou een grote stap vooruit zijn als de producten de supermarktschappen bereiken en verkocht worden net als alle andere goederen in de versafdeling. We weten dat de markt er is, maar op dit moment focussen we ons op de vele andere mogelijkheden binnen dit segment, zoals hotels, kantoren en zakencentra, restaurants, ziekenhuizen, sportscholen, treinen en luchtvaartmaatschappijen, etc. Hotelketens zijn onze grootste klanten, vooral degenen die een groter aantal bezoekers aantrekken tijdens de zomer. Om die reden loopt het piekseizoen voor vers gesneden fruit van maart tot oktober."



"De binnenlandse markt is onze voornaamste bestemming, omdat we wegens de houdbaarheid dit momenteel niet zien als product dat kan worden geëxporteerd. Maar in tegenstelling tot het Verenigd Koninkrijk of Scandinavië, wat landen zijn die dienden als voorbeeld voor dit project wegens de hoge en gespecialiseerde mate van consumptie, is Spanje een markt die voor deze producten nog steeds niet is aangeboord. En dat terwijl Spanje een grote producent is en vers fruit hier voor zeer redelijke prijzen verkocht wordt. Om die reden zal het meer inspanning kosten om consumenten te overtuigen en te laten begrijpen waarom er verschil in prijs is. Om te beginnen met het gemak van het eten van fruit dat al geschild en gesneden is of dat 100% van zijn inhoud uit vruchtvlees bestaat, zonder pitten of schil, etc."



Hygiëne en de integriteit van de koelketen zijn essentieel 
"Het is essentieel om de faciliteiten aan te passen volgens alle vereisten voor voedselveiligheid. Hygiëne, als ook de productkwaliteit die leunt op de integriteit van de koelketen, komt op de eerste plaats. We controleren de gehele koelketen voor 80% van onze productie, terwijl de rest wordt gedelegeerd aan andere partijen die verantwoordelijk zijn voor koeltransport."



Volgens Alberto Ramírez is het meest geconsumeerde fruit in het fresh cut segment ananas, gevolgd door gele meloenen, cantaloupes, sinaasappelen, watermeloenen, kiwi's, mango's, aardbeien en druiven. "Er is fruit waar mee we het hele jaar door werken, zoals ananas die geïmporteerd wordt uit Costa Rica, meloenen uit Costa Rica en Brazilië, kiwi's die voornamelijk uit Italië, Griekenland en Chili worden geïmporteerd of aardbeien die we uit Nederland en België importeren als het Spaanse seizoen is afgelopen. Het meeste van ons gesneden fruit heeft een houdbaarheid van zes dagen, hoewel appelen en kakifruit met behulp van natuurlijke conserveringsmiddelen tot 15 dagen goed kunnen blijven."


Hoewel gesneden fruit het belangrijkste product is, levert Gufresco ook kant-en-klaar-salades.

Wat de prijzen betreft is er weinig verschil als het aankomt op seizoensfruit dat geteeld wordt in Spanje. Als deze geïmporteerd worden zijn de prijzen iets hoger, wat het hele jaar door van toepassing is op ananas. "We proberen de prijzen stabiel te houden over het hele jaar," verzekert Alberto Ramírez.


Cristian Martí van Gufresco's marketing-afdeling.

Op dit moment wordt het fruit verpakt onder natuurlijke omstandigheden, maar het bedrijf zal binnenkort beginnen met het werken met plastic cups in een aangepaste atmosfeer. Het meest algemene verpakkingsformat is de twee kilo-tray met fruit in bulk voor hotelkeukens en cateringsbedrijven. Daarnaast is er ook een afhaallijn voor kantoren met trays van 100 gram, 200 gram en 400 gram.



"We zijn hier nieuw in en we breiden voortdurend uit. We proberen zo veel mogelijk onze productie te mechaniseren, hoewel dit niet mogelijk is voor sommige soorten fruit. Er is veel dat moet gebeuren, maar ik denk dat dit segment een geweldige toekomst heeft en we blijven ons hierop toeleggen," besluit Alberto Ramírez.
 
Voor meer informatie:
Cristian Martí
Gufresco
Avda. Nules, 92. Burriana, Castellon.
SPAIN
T: +34 964577130
M: +34 609441179
cmarti@gufresco.com
www.gufresco.es
 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven