Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anton Filippo, LBP Rotterdam:

"Rotterdamse haven krijgt verbeterde inspecties"

In het jaar 2000 was de haven van Rotterdam de grootste containerhaven van de wereld. In de jaren sindsdien is Rotterdam afgezakt naar de elfde plaats. Een team van logistieke experts werkt aan het verbeteren van de kwaliteiten van de service in de haven, zoals scannen en inspecties, die de haven aan de fruitsector biedt om de bestaande activiteiten gaande te houden terwijl er geprobeerd wordt om nieuwe zaken aan te trekken.

"Een groot issue voor fruitexporteurs draait om inspecties en de douane," zei Anton Filippo van LBP Rotterdam. Het bedrijf waar Anton voor werkt is een logistieke dienstverlener, die per jaar ongeveer 6000 containers aan vers fruit via de haven levert. Dat heeft Anton inzicht gegeven over een aantal van de problemen van de haven.



"Er zijn vijf of zes verschillende inspecties die plaats kunnen vinden en die allemaal door verschillende ministeries worden uitgevoerd," zegt Anton. "Daarbij komt dat sommige inspecties alleen kunnen worden uitgevoerd in bepaalde zones en op bepaalde dagen." Daarnaast is er sprake van de hoge kosten van de inspecties, die op kunnen lopen tot €700 per verscheping. De combinatie van deze twee problemen leidt ertoe dat sommige expediteurs ladingen met een hoger risico zoals vis en vlees naar andere Europese havens omleiden. Het risico op verlies wegens te lange wachttijden bij de haven is te hoog.

"In 2014 onderschepte de douane 10.000 kilo cocaïne in de haven, dus zijn de douane en de inspecties erg nodig," legt Anton uit. Maar er moeten verbeteringen worden uitgevoerd.

"Een team van logistieke experts kaart nu deze issues aan en de eerste stappen zijn genomen om inspecties sneller te laten lopen bij de nieuwe terminals," zegt Anton. De haven voegde in februari nieuwe terminals toe, die het totaal aantal op 17 brengt. Er zijn dreigende problemen met arbeid, omdat de automatisering van de nieuwe terminals zal leiden tot een vermindering van het aantal benodigde werknemers. Maar deze problemen zijn te overzien en zullen niet af doen aan de voordelen van de Rotterdamse haven.

"We hebben de kennis, de infrastructuur en alle grote lijnen die een beroep doen op Rotterdam," zegt Anton. "De haven heeft uitstekende verbindingen naar Europa. Als je ergens heen wil gaan in Europa, ga je langs Rotterdam."

Voor meer informatie:
Anton Filippo
L.B.P. Rotterdam BV
Honderdland 50, 2676 LS Maasdijk (NL)
T: (0031-0) 174 - 530550
F: (0031-0) 20 - 7969211
E: afi@lbprotterdam.nl
www.lbprotterdam.nl
Publicatiedatum: