"Een groot issue voor fruitexporteurs draait om inspecties en de douane," zei Anton Filippo van LBP Rotterdam. Het bedrijf waar Anton voor werkt is een logistieke dienstverlener, die per jaar ongeveer 6000 containers aan vers fruit via de haven levert. Dat heeft Anton inzicht gegeven over een aantal van de problemen van de haven.
"Er zijn vijf of zes verschillende inspecties die plaats kunnen vinden en die allemaal door verschillende ministeries worden uitgevoerd," zegt Anton. "Daarbij komt dat sommige inspecties alleen kunnen worden uitgevoerd in bepaalde zones en op bepaalde dagen." Daarnaast is er sprake van de hoge kosten van de inspecties, die op kunnen lopen tot €700 per verscheping. De combinatie van deze twee problemen leidt ertoe dat sommige expediteurs ladingen met een hoger risico zoals vis en vlees naar andere Europese havens omleiden. Het risico op verlies wegens te lange wachttijden bij de haven is te hoog.
"Een team van logistieke experts kaart nu deze issues aan en de eerste stappen zijn genomen om inspecties sneller te laten lopen bij de nieuwe terminals," zegt Anton. De haven voegde in februari nieuwe terminals toe, die het totaal aantal op 17 brengt. Er zijn dreigende problemen met arbeid, omdat de automatisering van de nieuwe terminals zal leiden tot een vermindering van het aantal benodigde werknemers. Maar deze problemen zijn te overzien en zullen niet af doen aan de voordelen van de Rotterdamse haven.
Voor meer informatie:
Anton Filippo
L.B.P. Rotterdam BV
Honderdland 50, 2676 LS Maasdijk (NL)
T: (0031-0) 174 - 530550
F: (0031-0) 20 - 7969211
E: afi@lbprotterdam.nl
www.lbprotterdam.nl