"Asda belooft te concurreren op prijs | "Kroger verkoopt misschien Roundy's-winkels"

Metro en Lobaw melden recordomzet en winststijging

Aldi begint met uitbreiding van $300 miljoen in Zuid-Australië
Aldi's plan voor dominantie in de Australische supermarktsector gaat van start in Zuid-Australië met de bevestiging dat de eerste ronde van nieuwe winkelopeningen in februari van start zal gaan. De locaties in Seaford Heights, Parafield Gardens, Hallett Cove en Woodcroft zijn op streek om op 3 februari 2016 open te gaan, volgens het plan van AUS$ 300 miljoen (€201 miljoen). De vier vestigingen zijn de eerste van 150 supermarkten die gepland staan voor de voorsteden en regionale centra in Zuid-Australië. (indaily.com.au)

Loblaw meldt toegenomen omzet en winst in derde kwartaal
Loblaw heeft in het derde kwartaal een winstgroei van 16,9% behaald over de toegenomen omzet in zijn voedingsmiddelen- en apotheekafdelingen. De omzet steeg ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 2,6% tot US$10,5 miljard (€9,83 miljard). De netto winst kwam neer op US$124,7 miljoen (€116,7 miljoen). De vergelijkbare winkelomzet voor voedingsmiddelen steeg met 3,1% en met 4,5% voor apotheken. (supermarketnews.com)

Kroger verkoopt volgens analisten waarschijnlijk Roundy's-vestigingen
Kroger gaat waarschijnlijk tot 505 Roundy's-vestigingen in Wisconsin verkopen, volgens analist David Livingston. David Livingston beheert een onderzoeksbedrijf genaamd DJL Research, dat zich richt op de supermarktsector. (bizjournals.com)

Asda belooft op prijs te concurreren
Asda's CEO Andy Clarke gaat de investering van £1 miljard (€1,43 miljard) verhogen, die oorspronkelijk bestemd was voor het instellen van lagere prijzen in de komende vijf jaar. Andy Clarke gaf aan dat hij wil dat Asda niet meer dan 5% duurder uitvalt dan de discountconcurrenten Aldi en Lidl. De Duitse ketens hebben onlangs voor het eerst samen een marktaandeel van 10% gehaald in de Britse supermarktsector. (independent.co.uk)

Leclerc verkrijgt groter marktaandeel
Het marktaandeel van Leclerc in Frankrijk is volgens cijfers van Kantar Worldpanel gestegen met 110 basispunten tot 20,1%. Leclerc was de grote winnaar in de periode van vier weken tot 1 november, waarin Casino Group zijn markaandeel zag stijgen met 10 basispunten tot 11,5% en Leader Price een toename zag van 20 basispunten tot 2,7%. Dankzij een reclamecampagne op tv steeg ook het aandeel van Lidl met 10 basispunten. (esmmagazine.com)

Retailomzet in Oekraïne daalde met 21,7%

De retailomzet in de Oekraïne (met uitzondering van de bezette gebieden in de Krim en de conflictzone) in de periode van januari tot oktober in 2015 daalde met 21,7% vergeleken met dezelfde periode in 2014. De totaalomzet kwam neer op €33 miljard, zo meldt business.vesti-ukr.com. De retailomzet in de regio's Lugansk en Donetsk daalde het meest met respectievelijk 78,2% tot €256 miljoen en 67,4%, tot €994 miljoen. De kleinste afnames werden aangetroffen in de regio's van Lviv (12,7% tot €1,8 miljard) en Kiev (13%, tot €1,7 miljard). De retailomzet in de Oekraïne (met uitzondering van de Krim en het conflictgebied) daalde van januari tot september in 2015 met 22,3% tot €29 miljard vergeleken met 2014. In 2014 daalde in vergelijking met het jaar daarvoor de retailomzet met 8,6% tot bijna €36 miljard.

Kesko neemt Suomen Lähikauppa over
De tweede grootste supermarktketen van Finland, Kesko, gaat zijn concurrent Suomen Lähikauppa overnemen. Suomen Lähikauppa beheert 643 winkels in Finland en had in 2014 een omzet van €999,2 miljoen. De overname wacht nog op toestemming van de Finse mededingingsautoriteit. De overname is opgebouwd als een aanschaf van aandelen van ongeveer €60 miljoen en zal naar verwachting worden afgerond in de eerste helft van 2016. (igd.com)

NTUC Fairprice benoemt nieuwe CEO

De in Singapore gevestigde retailer NTUC Fairprice heeft aangegeven dat CEO Tan Kian op zal stappen aan het eind van dit jaar. Seah Kian Peng neemt het leiderschap over. (igd.com)

H-E-B, Publix en Trader Joe's hebben de meest loyale consumenten
Aan de hand van de Temkin Loyalty Index van 2015, die consumentenloyaliteit aan grote bedrijven meet, blijkt dat consumenten rabiaat zijn als het op hun favoriete
supermarkten aankomt. Uit een enquête die gehouden werd onder 10.000 Amerikaanse consumenten kwam naar voren dat H-E-B, Publix en Trader Joe's in de top van de lijst stonden als het aankwam op consumentenloyaliteit. Ook Aldi en Hy0Vee stonden in de top 10 van deze lijst. (drugstorenews.com)

Canada: Metro meldt recordomzet en winstgroei

De omzet van Metro in het vierde kwartaal nam toe met 4,5% tot CA$2,8 miljard (€1,97 miljard) met een vergelijkbare winkelomzetgroei van 3,4%. De netto winst nam toe met 13,9% tot CA$131,7 miljoen (€92,73 miljoen). Het laatste kwartaal droeg bij aan een over het geheel sterk jaar, met een totale omzetgroei van 5,5% tot CA$12,2 miljard (€8,59 miljard) en een vergelijkbare winkelomzetgroei van 4,0%. De netto winst nam toe met 13,6% tot CA$523,6 miljoen (€368,65 miljoen). In het komende jaar verwacht Metro een omzetgroei van 2% tot 4%. (igd.com)

Canada: Metro streeft naar e-commerce-aanbod

Woordvoerders van Metro hebben aangegeven dat ze in 2016 verwachten om te beginnen met het testen van een e-commerce-aanbod. "Als de consument daar klaar voor is, zijn wij ook klaar," zei CEO Eric LaFleche. (supermarketnews.com)

Target stelt winstverwachting naar boven bij, nu omzet stijgt

Target heeft melding gemaakt van resultaten in het derde kwartaal. Deze resultaten komen overeen met de voorspellingen van analisten en hebben ervoor gezorgd dat de jaarlijkse winstverwachting naar boven wordt bijgesteld. De vergelijkbare winkelomzet steeg met 1,9%, terwijl analisten rekening hielden met een groei van 1,7%. De omzet in het derde kwartaal steeg met 2,1% tot $17,6 miljard (€16,47 miljard). De netto winst steeg met 56,0% tot $549 miljoen (€513,71 miljoen). De afdeling voor voedingsmiddelen bleef zich verbeteren met vergelijkbare omzet die voor het eerst het bedrijf als geheel inhaalden. (esmmagazine.com)

Target breidt tests met voedingsmiddelen uit in Los Angeles
Target is van plan om veranderingen qua voedingsmiddelen te testen in 25 winkels in Los Angeles, die gerenoveerd gaan worden. Dit gaat ook gebeuren bij een aantal SuperTarget-winkels die opnieuw gaan worden ingericht. De CEO van Target zei erg tevreden te zijn over de testresultaten van het lokale assortiment aan voedingsmiddelen en dranken in Chicago. "Hoewel we erg aangemoedigd zijn door de versnelling in de voedingsmiddelenomzet, zijn we nog in de beginfase van ons werk om een uniek assortiment aan verse, lokale en gezonde producten aan onze consumenten aan te bieden." (igd.com / supermarketnews.com)

Konzum lanceert huismerklijn

De Kroatische retailer Konzum introduceert een nieuw huismerk voor de Bosnische markt. Het merk "Tradicija moga kraja" (Traditie uit mijn regio) bestaat uit kwalitatief hoogwaardige gezonde producten die volgens traditionele recepten vervaardigd zijn in Bosnië en Herzegovina. Het merk is ontwikkeld in samenwerking met bijna 40 lokale telers. (esmmagazine.com)

Winstdaling voor Booths 
Booths geeft de "moeilijke retailomstandigheden" als reden voor de daling in de bruto winst in het afgelopen jaar. De winst is gedaald met 58,6%, terwijl de omzet is gedaald van £282,2 miljoen (€403,26 miljoen) naar £280,7 miljoen (€401,11 miljoen). De in het noordwesten gevestigde retailer gaf aan dat de bruto winst een bescheiden £1,63 miljoen (€2,33 miljoen) was voor het jaar tot 28 maart terwijl dit het jaar ervoor nog £3,94 miljoen (€5,63 miljoen) was. De prijzenoorlog binnen de supermarktsector en de voortdurende inflatie van voedingsmiddelen eigen hun tol op de bedrijfsvoering. Ondanks deze resultaten wees Booths erop dat het bedrijf vijf nieuwe vestigingen geopend zal hebben voor het einde van het jaar. (igd.com)

Retailer Profi neemt lening van €25m 
De Roemeense retailer Profi gaat een lening nemen van €25 miljoen van de Europese Bank voor Herstel en Ontwikkeling(EBRD), nadat de kredietverstrekking was goedgekeurd door de raad van bestuur. De lening zal onder andere gebruikt worden voor het investeringsplan van Profi om het winkelnetwerk uit te breiden. Bij de uitbreiding is het Loco-format inbegrepen, dat ontwikkeld is voor plattelandsgebieden. Ook behelst het plan projecten voor energiebesparing in winkels. Profi heeft dit jaar tot nu toe 83 extra winkels geopend. Het doel is om dit jaar nog 100 nieuwe winkels in bedrijf te hebben.

Van alle Britse supermarkten ziet Asda er het meest kwetsbaar uit
Klik hier om het artikel te lezen. 


VS: Analisten sceptisch ondanks Walmarts verbeterde derde kwartaal
Klik hier om het artikel te lezen.



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven