Duitsland: groenten en fruit duurder door inflatie

In oktober trok het inflatiepercentage in Duitsland ten opzichte van de negatieve prijsontwikkeling in de voorgaande maanden weliswaar aan, maar bleef met +0,5 procent vergeleken bij vorig jaar en +0,1 procent vergeleken bij vorige maand gemiddeld. Merkbaar duurder werden enkele voedingsmiddelen, waaronder ook groenten en fruit.

Het gemiddelde prijsniveau bij voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken verhoogde zich sinds vorig jaar met gemiddeld 2,1 procent. Hierbij waren echter aanzienlijke verschillen te zien. Met name bij groenten (inclusief aardappelen) en bij fruit moesten de consumenten met +13,8 procent c.q. +8,3 procent vergeleken bij vorig jaar aanzienlijk meer betalen.

Enkele producenten werden nog eens aanzienlijk duurder dan dat. Zo was bloemkool twee derde duurder dan in oktober 2014 en paprika bijna 50 procent duurder. Verder waren er duidelijke prijsverhogingen bij onder andere selderij (+33 procent), aardappelen (+31 procent), tomaten (+28 procent), wortelen (+23 procent), peren (+19 procent) en appelen (+15 procent).

Naar verhouding voordelig waren komkommers (-1,8 procent vergeleken bij vorig jaar, -29 procent vergeleken bij vorige maand) en sinaasappelen (+0,8 procent vergeleken bij vorig jaar, -7,7 procent bij vorige maand), evenals zuivelproducten en eieren met -6,0 procent vergeleken bij vorig jaar en +0,7 procent vergeleken bij vorige maand, maar ook suiker met -16,5 procent vergeleken bij vorig jaar en +0,4 procent vergeleken bij vorige maand.

Bron: www.statistik-mv.de

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.