Vroege start Kiku-appelen door succes

In navolging van het succes van het onlangs afgesloten importseizoen, kondigden Amerikaanse telers die KIKU-appelen produceren aan dat er eerder begonnen wordt met het verpakken van de nieuwe appelen. Hiermee komen de telers tegemoet aan de stijgende vraag in de supermarktsector.

Volgens Steve Lutz van CMI laten de retailomzet-data zien dat het KIKU-merk momenteel een van de sterkste merken voor appelen is. "Als je naar de afgelopen 13 weken aan informatie over de appelcategorie kijkt, zie je dat KIKU die categorie wat retail betreft domineert," zegt Lutz. "Onder de top 15 van appelen zijn er maar 6 die jaar op jaar in omzet toenemen. Van deze appelen had de KIKU-appel de tweede hoogste groei met 64%."



Tim Welsh van Columbia Fruit Packers zegt dat het KIKU-seizoen vroeg zal beginnen in reactie op de sterke retailvraag. Columbia Fruit Packers is de belangrijkste Amerikaanse licentiehouder in samenwerking met teeltpartners Applewood Orchards in Michigan en Rice Fruit Company in Pennsylvania. Samen voeren ze voor de retailers snel de productie op.

"Alle drie de teeltpartners met een licentie voor het KIKU-merk hebben hun aanplanting opgevoerd, naar aanleiding van de sterke feedback van retailers en consumenten," zegt Welsh. "Het is moeilijk geweest om Kiku in de schappen te houden. Met de oogst van 2015 zal het totaalvolume aan Kiky verdubbeld zijn ten opzichte van slechts twee jaar terug."

Scott Swindeman van Applewood Orchards zegt dat terwijl de KIKU-bomen volgroeien de kwaliteit blijft toenemen. "Telers in Washington, Michigan en Pennsylvania melden allemaal dat dit waarschijnlijk de beste oogst aan KIKU wordt die we ooit hebben geoogst. De kleur, conditie en eetkwaliteit zijn uitstekend, dus we zijn enthousiast over de vroege start van het seizoen, op tijd voor de feestdagen."

Volgens Lutz, zijn appelen als KIKU van levensbelang voor retailers om te kunnen reageren op veranderend consumentengedrag, terwijl ze een sterkere appelafdeling opbouwen. "Bijna alle grote appelvariëteiten zijn in omzet afgenomen in het afgelopen jaar, ondanks de grote oogst. In een zekere zin is KIKU te vergelijken met Honeycrisp. Het unieke smaakprofiel zorgt voor een sterkere prijs, terwijl consumenten een duurdere aanschaf doen. Dit stimuleert op zijn beurt de omzet voor retailers, terwijl de consumenten eerder terug naar de winkel komen wegens de uitstekende eetervaring."

Voor meer informatie: www.cmiapples.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven