Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frans witlofseizoen in overgangsfase

De Franse witlofsector bevindt zich tussen medio oktober en november in een overgangsfase: van de 'oude' voorraad naar de productie van 2015. Het seizoen is momenteel positief voor de telers, maar de vooruitzichten worden duidelijker naarmate 2016 dichterbij komt. Op de lange termijn hebben leveranciers in ieder geval te maken met veranderende consumptiepatronen.



"Het begin van het seizoen is heel goed," stelde Marc-Henri Blarel van Perle Du Nord. "Door de overgang is vooruitkijken moeilijk: de markt is mistig." De productie vindt in het noordelijke deel van het land plaats. Ongeveer 12 procent van de jaarlijkse witlofproductie wordt geëxporteerd naar Duitsland, Italië, Spanje en een groot aantal Oost-Europese landen.

"De wereldmarkt voor witlof is nog onderontwikkeld", aldus Blarel. "Veel mensen weten niets over het product, dus we hebben grote verwachtingen voor de toekomst." Een van de manieren waarop Perle Du Nord probeert te groeien, is met een retailverpakking. Elk pakket bevat dezelfde hoeveelheid witlof en vergemakkelijkt het gebruik in salades en andere gerechten.

"We denken dat dit de toekomst is voor de witlofmarkt", zo stelde Blarel. "We proberen het juiste antwoord te vinden voor de consument en altijd een langere houdbaarheid en efficiënter lokale levering te bewerkstelligen." Daaraan voegde hij toe dat de Franse leveranciers hun tactiek hebben moeten veranderen. Voorheen hadden prijstactieken het grootste belang, maar dat was een vergissing, concludeert Blarel.



"Door enkel en alleen de nadruk op de prijs te leggen, verliest het product aan kwaliteit," zei Blarel. "In het verleden wilde menigeen een hoge productiviteit verkrijgen tegen lage kosten. Het gevolg van deze strategie was een enorm (intern) verval. De wereldwijde witlofsector leed grote verliezen met name door volumedalingen. Perle du Nord was in 2009 een van de eerste om een nieuwe weg in te slaan." Naast de nadruk op kwaliteit wil de leverancier ook een manier vinden om de jongste consumenten te interesseren voor het product. Ongeveer 90 procent van de mensen in Frankrijk, met een leeftijd boven 50 jaar, consumeert ten minste één maal groenten in de week. Slechts 60 procent van de mensen tussen de 21 en 25 jaar doen hetzelfde.

"We moeten de jongere generatie aansporen om groenten te eten," aldus Marc-Henri. "Een gebrek aan belangstelling onder jongeren is momenteel de belangrijkste bedreiging voor ons."

Voor meer informatie:
Marc-Henri Blarel
Perle du Nord
Tel: +33 321 503 641
mh.blarel@perledunord.com
www.perledunord.com
Publicatiedatum: