Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede vooruitzichten Franse appelen

Franse appeltelers zijn vol hoop over dat het tweede deel van het Europese seizoen nog beter gaat zijn dan het eerste deel. De volumes hebben zich ten opzichte van vorig jaar hersteld, maar er is ook sprake van een betere wisselkoers en een levendige handel die voor een betere omzet heeft gezorgd.

"De kwaliteit van de appelen is goed en er zijn uitstekende omstandigheden voor de oogst," zei Marc Peyres van Blue Whale. "Dus dat is ten eerste al een goed punt. De start van het seizoen was goed en als het zo doorgaat, dan kan dit het beste seizoen van de afgelopen 10 jaar worden." Het formaat van het fruit is dit seizoen groter dan van het vorige, hoewel dit verwacht werd omdat dat een kort seizoen was. De omzet is in Frankrijk ook beter geweest. Marc geeft aan dat er bij Blue Whale voor sommige appelsoorten sprake was van een omzetgroei van 30%.

"De euro is niet zwak, maar we zitten dichtbij een normale koers voor de euro," zei Marc. Toen de euro sterk stond, deden we niet zulke goede zaken. Maar met deze wisselkoers zijn we wederom in staat om te kunnen concurreren." Sommige variëteiten gaan nog steeds niet hard. Dit geldt vooral voor die variëteiten waarvan nog aanbod over was van het vorige seizoen. Van andere variëteiten zoals Gala is het bijna zeker dat ze een goed seizoen gaan hebben, met name aan het einde van het marktseizoen.

"We kunnen geen actieve markt hebben in september of oktober, tenzij we een korte oogst hebben," legt Marc uit. "Veel mensen moeten veel fruit verplaatsen, of er moet een groot tekort zijn om tot een buitengewone markt te komen voordat November begint. De markt is nu vrij goed, dus de vooruitzichten voor onze belangrijkste variëteiten in de winter zien er zeer goed uit." Er zijn geruchten dat de volumes in Europa en de VS niet zo groot zullen zijn als verwacht. Als it waar is, wordt de markt deze winter nog meer verbeterd.

Geen nieuwe markten, maar niet alle markten open

Blue Whale's verschepingen naar Azië zijn door de jaren heen toegenomen en de ontwikkeling van Afrikaanse markten blijft doorgaan. Beide continenten zijn verre van verzadigd met Europees fruit. Voor de Afrikaanse markt is nog jaren aan werk nodig voordat Blie Whale hier daar grote volumes heen kan sturen. Maar de focus ligt niet meer zozeer op het ontdekken van nieuwe markten, als wel op de ontwikkeling van de markten die er al zijn.

"We verkopen overal appels, dus er zijn niet meer zoveel nieuwe gebieden in de wereld," zegt Marc. "Er zijn al zoveel markten open dat we nieuwe variëteiten moeten ontwikkelen om door te groeien." Een markt die momenteel dicht is voor Europese expediteurs is Rusland. De ban op goederen is nog steeds van kracht, maar Marc zegt dat ze gewoon door moeten gaan te opereren zonder Rusland als optie en dat ze moeten compenseren met andere regio's. De VS is echter een markt die, hoewel open voor Europese appelen, economisch niet levensvatbaar is voor de meeste exporteurs.

"We hebben een handelsverdrag getekend om de VS te openen voor onze appelen, maar onder het huidige protocol is er geen interesse om daarheen te verschepen," zei Marc. "We hebben vorig jaar een klein beetje geëxporteerd en we zullen dit jaar een kleine hoeveelheid verschepen om meer over het verdrag te leren en dan proberen te onderhandelen over betere voorwaarden. We kunnen niet 20 jaar lang niets doen. We moeten werken aan de toekomst, dus gaan we als eerste stap mee in dit handelsprotocol. Maar het is niet winstgevend om fruit daarheen te verzenden met extra kosten. Het kan economisch niet werken, dus hopen we dat er een aantal pragmatische mensen in de VS zijn die ons gaan helpen om die markt open te krijgen."

Voor meer informatie:
Marc Peyres
Blue Whale SAS
Tel: +33 5 63 21 56 56
Email: marc@blue-whale.com
www.blue-whale.com
Publicatiedatum: