Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Skype creëert bezorgrobots | nieuw winkelconcept Spar Slovenia

DIA voegt 2000 supermarkten toe in Spanje

Instacart lanceert diensten met Target in San Francisco
Instacart gaat samen met Target zijn dienstverlening uitbreiden in San Francisco, na een succesvolle proefperiode in Minneapolis. Consumenten in de San Francisco Bay Area kunnen versproducten, onbederfelijke waren gezondheids- en schoonheidsproducten en huishoudelijke artikelen van Target bestellen, die dan binnen een uur aan de deur worden afgeleverd. (marketwired.com)

DIA voegt 2000 supermarkten toe in Spanje

DIA gaat in zijn thuismarkt in de komende paar jaar zijn marktaandeel vergroten door 2000 vestigingen toe te voegen aan de huidige 4911 winkels die het bedrijf nu beheert. "In de retail voor levensmiddelen is het belangrijk om groter te zijn, omdat de eerste kosten voor een retailketen neerkomen op de kosten van de verkochte goederen," zei Curras van DIA. "We denken dat we een goede kans maken op het verstevigen binnen de markt." DIA wil zijn marktaandeel vergroten tot 15%. Nu is dit nog 9%, maar in de komende vijf of zes jaar wil het bedrijf zijn schaal vergroten en zijn onderhandelingsvermogen met leveranciers vergroten. Het bedrijf wil de financiële middelen voor de 1500 tot 2000 winkels die het toe wil voegen verkrijgen door het te genereren in de komende jaren, in plaats van dat het zijn schuld van €1,14 miljard euro vergroot. (Bloomberg)



VS: oprichters Skype creëren bezorgdienstrobots
De oprichters van Skype willen de markt voor thuisbezorging opschudden met een leger aan zelfsturende robots, die in staat zijn om binnen 30 minuten bestellingen aan de deur af te leveren. Starship Technologies, dat is opgezet door Ahti Heinla en Janus Friis van Skype, heeft een robot ontwikkeld met een snelheid van zes kilometer per uur en kan twee boodschappentassen van samen ongeveer 40 kilo dragen. Volgens het startup-bedrijf kunnen door deze nieuwe technologie de kosten voor lokale bezorgdiensten omlaag gebracht worden. 

Lees hier meer op internationalsupermarketnews.com.

Auchan krijgt te maken met nieuwe Russische wetgeving

De consumentenwaakhond Rospotrebnadzor heeft een nieuwe regelgeving opgelegd aan Auchan, die van toepassing is op alles van thee tot snoepgoed tot gedroogde waren. Auchan maakt al sinds lange tijd gebruik van schappen waaruit consumenten zelf kunnen scheppen wat ze nodig hebben. Met name in Franse hypermarkten wordt van dit systeem gebruik gemaakt, dat populair is onder bezoekers omdat het geld bespaart en verspilling tegengaat. Auchan heeft dit jaar al vaker problemen in Rusland gehad en heeft een boete gehad van 25 miljoen roebel (€359.000) naar aanleiding van inspecties in zijn winkels. De ban op geïmporteerde producten heeft echter slechts een beperkte invloed op de retailer gehad. (igd.com)

Winst Marks & Spencer omhoog
Marks & Spencer heeft in het een eerste halfjaar een winst behaald die beter was dan analisten hadden verwacht en die de beoogde winstgevendheid heeft vergroot. De Britse retailer koopt meer producten direct in bij producenten om kosten te verlagen. De bruto winst steeg met 6,1% tot £284 miljoen (€400,3 miljoen). Analisten van Bloomberg hadden gerekend op een geschatte winst van £271 miljoen (€382 miljoen). Het winstmarge zal verbreden met 2% tot 2,5% voor de algemene verkoopunit, waarbij de voorspelling voor de winst verhoogd wordt met 0,5%. (esmmagazine.com)

Carrefour verplaatst management van winkels in Sicilië naar CDS

Carrefour Italia heeft het management van zijn winkels in Sicilië verplaatst naar het lokale distributiecentrum Centro Distribuzione Supermercati (CDS), een unit van de in Caltanisseta gevestigde Romano Group. Per 1 november zijn de supermarkten in Palermo en Trapani, met 474 werknemers en het distributiecentrum in Carini, officieel onderdeel van de nieuwe organisatie Ica Market. Volgens de nieuwe franchiseovereenkomst die is getekend met CDS zullen de winkels de komende drie jaar nog het Carrefour-merk dragen. (esmmagazine.com)

Australië: Coles en Woolworths ondersteunen telers
Coles en Woolworths staan vierkant achter de inspanningen van telers voor een petitie die van supermarkten ondersteuning vraagt voor teeltbedrijven die getroffen zijn door de aanhoudende droogte. Bijna 90.000 personen hebben de "Dollar for Drought"-petitie van veehouder Jack Neilson ondertekend, sinds deze een maand geleden werd opgesteld. "De grote supermarkten hebben mediaverhalen gepubliceerd voor de ondersteuning van lokale teelt en Australische telers, maar we hebben echt nog meer hulp nodig," schrijft hij. "We telers hebben geld nodig. Om eten op tafel te krijgen en om ons te helpen om banken tegen te houden om ons bezit terug te vorderen." Jack Neilson is van mening dat door middel van een collectebus supermarkten miljoenen van de duizenden consumenten per dag kunnen verkrijgen. (news.com.au)

Winst daalt met 18% tot £11,3 miljoen bij Dunnes Stores
De bruto winst van de belangrijkste Noord-Ierse en Britse tak van de Ierse retailer Dunnes is vorig jaar gedaald met 18% tot £11,3 miljoen (€15,9 miljoen) na een verdere daling in omzet. De omzet ging van £140,52 miljoen (€198,08 miljoen) tot £136,9 miljoen (€192,98 miljoen) in de 12 maanden tot 31 januari 2015. De omzet van het bedrijf kwam in 2012 nog neer op £157 miljoen (€221,3 miljoen). De daling in omzet heeft te maken met de plannen van Dunnes voor een grote uitbreiding in het Verenigd Koninkrijk door daar 40 nieuwe winkels te openen. (independent.ie)

Key Food doet bod op Food Emporium-merk van A&P

Nadat Key Food 23 vestigingen van het failliete A&P heeft overgenomen, doet het bedrijf ook een bod op de merknaam, logo's en het intellectuele eigendom van het Food Emporium-merk van A&P. A&P heeft aan de faillissementsrechtbank gevraagd om de verkoop van het merk, de trademarks, domeinnamen, e-commerce-zaken en mobiele apps goed te keuren. De waarde hiervan is gesteld op $1,75 miljoen (€1,6 miljoen), maar als een hoger bod verschijnt zal er sprake zijn van een veiling.(supermarketnews.com)

Spar Slovenia stelt nieuwe winkelconcept in

Spar Slovenia heeft een nieuw, modern winkelconcept geïntroduceerd, dat is gefocust op natuurlijke materialen en kleuren. De vormgeving zal een permanent kenmerk worden van toekomstige Spar-vestigingen in het land. Het concept is toegepast in twee nieuwe winkels die onlangs zijn geopend. De versafdeling staat vooraan in de winkel en heeft een sectie dat exclusief bestemd is voor producten van Sloveens telers. (esmmagazine.com)

Shoprite verkozen tot beste retailer in Afrika

Shoprite staat bekend als de beste retailer in Afrika, gevolgd door Massmart en Pick n Pay. Dit blijkt uit het rapport "African Powers of Retailing 2015" dat is opgesteld door Deloitte. De vierde plek wordt ingenomen door Spar, terwijl Woolworths op de vijfde plek staat. Twintig van de top 25 aan retailers zijn Zuid-Afrikaanse ondernemingen. Shoprite bereikte de hoogste plek wegens de focus op prijs en identiteit, aldus Johan Scholtz van Deloitte in Zuid-Afrika. "Shoprite vindt altijd uitstekende locaties die zich op handige plekken bevinden voor consumenten en het biedt een goede winkelervaring voor zijn doelmarkt," legt hij uit. 

Klik hier om verder te lezen op allafrica.com.

Metcash schikt met ATO over belastingaanslag

Metcash heeft naar verluid een overeenkomst bereikt van meerdere miljoenen dollars met de Australische Belastingdienst (ATO) naar aanleiding van onbetaalde belasting over secundaire arbeidsvoorwaarden die te maken hebben met "buitenlandse studiereizen". Het is niet bekend hoeveel Metcash moet betalen, maar het zou gaan om een bedrag van minstens $2 miljoen (€1,31 miljoen). (smh.com.au)

VS: Sendik's Food Markets lanceert online besteldienst
Sendik's heeft onder de naam Sendik's Express bij zeven van zijn winkels een dienst ingesteld die consumenten boodschappen laat kiezen, met creditcard laat betalen en hun bestelling laat samenstellen door werknemers van Sendik's. Consumenten kunnen de winkel bellen of sms'en wanneer ze langskomen en kunnen dan op een aangewezen parkeerplaats de boodschappen in de auto laden. (jsonline.com)
Publicatiedatum: