Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aanpassing Russische retail aan nieuw consumentengedrag / Auchan wil Roemeense producten in het buitenland verkopen

Fresh & Easy failliet

Aanpassing Russische retail aan nieuw consumentengedrag
Volgens het ministerie van Economische Ontwikkeling in Rusland passen Russische retailers zich aan aan spaargedrag van consumenten. Dit omdat de markt zich nog steeds in een moeilijke positie bevindt, zo meldt 1prime.ru. "De vertraging van de dynamiek van de retailomzet in de eerste negen maanden van dit jaar komt voornamelijk wegens de aanpassingen aan het veranderende consumentengedrag van huishoudens, dat zich verplaatst van consumptie naar sparen," zegt het ministerie. In september 2015 was sprake van een afname van 10,4% in retailomzet wat betreft voedingsmiddelen, vergeleken met dezelfde periode in 2014. De afname in besteedbaar inkomen en de toename van supermarktprijzen zorgden ervoor dat consumenten voorzichtiger werden. Het rapport meldt ook dat het effect van het handelsembargo afgenomen is, omdat consumenten alternatieven hebben gevonden. Meer dan 50% van de Russische consumenten merken geen veranderingen in het assortiment van supermarkten.

Fresh & Easy failliet
Fresh & Easy heeft voor de tweede keer in twee jaar tijd een faillissementsaanvraag gedaan. Miljardair Ron Burkle had met zijn investeringsfirma Yucaipa meer dan 150 winkels van de retailketen overgenomen na het faillissement in 2013, maar is niet in staat gebleken hier succes mee te behalen. Fresh & Easy werd in 2006 door Tesco opgezet als concurrent tegen Walmart, maar wegens een slechte timing in verband met de recessie is dit niet goed van de grond gekomen. Tesco verleende $120 miljoen (€108,8 miljoen) aan Yucaipa om te helpen met de overname. (Reuters)

Retail-internationalisatie neemt toe in komende vijf jaar
De Consumer Goods Forum en Planet Retail hebben een verslag gepubliceerd over de wereldwijde trends in de internationale handel. Het verslag beweert dat de mate van internationalisatie toe zal nemen in de komende vijf jaar. Voor de top 100 zal de internationale marktomzet stijgen van 24,4% in 2014 tot 26,7% in 2020. Peter Freedman van Consumer Goods Forum zei: "Dit rapport laat zien dat supermarktretailers op wereldwijd niveau moeten nadenken als ze willen groeien en succesvol willen zijn." Het rapport geeft aan dat de internationale handel nog steeds een belangrijk aandeel moet hebben in supermarktretail, gezondheids- en schoonheidsproducten. Deze categorieën zijn samen goed voor 35,3% van de totale omzet van de top 10 aan bedrijven. (esmmagazine.com)

Morrisons doneert alle onverkochte voedingsmiddelen
Morrisons gaat de eerste supermarkt zijn die al zijn onverkochte voedingsmiddelen gaat verkopen aan liefdadigheidsprojecten. De supermarktketen heeft plannen aangekondigd voor het initiatief dat volgend jaar een einde moet maken aan de verspilling van voedingsmiddelen in zijn 500 winkels. Het concept is eerst getest in meer dan 100 winkels in en wordt nu uitgebreid naar de andere vestigingen in het vroege deel van 2016. In het Verenigd Koninkrijk wordt naar schatting ongeveer 12 miljoen ton per jaar aan voedsel weggegooid door zowel supermarkten als huishoudens. (ibtimes.co.uk)

Oeganda: Uchumi keert volgend jaar terug
De in problemen verkerende supermarktketen Uchumi heeft aangekondigd dat het zijn gesloten winkels in Oeganda en Tanzania met een jaar tijd weer wil heropenen. Deze maand sloot Uchumi vestigingen in de twee landen. CEO Julius Kipng'etich gaf onlangs aan dat zijn bedrijf verliezen draaide in Oeganda en Tanzania en dat het moeite had om zijn leveranciers te betalen. (allafrica.com)

Waarde van Italian supermarktprijzen stijgt
De waarde van de gemiddelde Italiaanse winkelwagen stijgt sneller dan het volume ervan, zo meldt de Italiaanse krant Corriere della Sera. Wat retailers nog meer geruststelt is dat deze stijging in waarde plaatsvindt na jaren van afname, omdat consumenten naar kwaliteitsproducten voor lage prijzen zoeken. Het herstel is echter niet in elke regio hetzelfde. De consumententrend begon in het rijkere noordwesten van Italië, zette zich door naar het noordoosten en verspreid zich nu geleidelijk naar het zuiden. Supermarkten met een winkelruimte van tussen de 1500 m2 en 4500 m2, als ook discounters en ketens met goedkope merkloze producten, hebben allemaal een groei gezien van 4%. Gespecialiseerde winkels die zich hebben toegelegd op biologische producten melden ook een positief resultaat. Hypermarkten en zelfbedieningswinkels daarentegen hebben een daling in de omzet gezien. (esmmagazine.com)

Latijns-Amerika: PriceSmart omzet omhoog
De groothandelsketen PriceSmart heeft jaar-op-jaar een omzetstijging in zijn warehuizen gehad van 13% in 2015. De volledige jaaromzet steeg met 11,3%. In het vierde kwartaal was de omzet in Centraal-Amerika gestegen met 11,2%. Een nieuwe vestiging werd in Panama geopend, waarmee het aantal in dit land op 5 en het totaal aantal in heel Centraal-Amerika op 20 komt. PriceSmart heeft nu 11 vestigingen in het Caribisch gebied, waar de omzet van het vierde kwartaal steeg met 6,2%. (igd.com)

Oekraïense boodschappenbezorgdienst in de VS
Zakaz.ua, een marktleider in de Oekraïne op het gebied van thuisbezorging, biedt nu zijn diensten ook in Boston aan onder het Cartfresh-merk. Het familiebedrijf Russo's, dat bekend staat om zijn verse AGF en assortiment aan kaas, werkt samen met de startup om het klantenbestand uit te breiden., zo meldt Beta Boston. De Oekraïense onderneming belandde een aantal maanden terug in Boston als deelnemer aan een startup-programma genaamd Techstars. "We willen de beste retailers uit laten breiden naar een groter geografisch gebied," zei oprichter Yegor Anchishkin. "We moeten in elke categorie de beste retailer vinden." (internetretailer.com)

Roundy's werkt samen met Canadese provincie

De in Milwaukee gevestigde supermarktketen Roundy's gaat in 2016 samenwerken met Québec om merk- en huismerkproducten vanuit de grootste provincie van Canada naar de regio van Chicago te krijgen voor Mariano's Fresh Market. (bizjournals.com)

Wakefern meldt stijging jaaromzet
Wakefern heeft een omzet behaald van $15,7 miljard (€14,2 miljard) voor het fiscale jaar. Dit is een omzetstijging van 6,7% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook is er in de groothandelsomzet een resultaat behaald van $12,8 miljard (€11,6 miljard). (supermarketnews.com)

Wakefern's Mottese wint NGA-onderscheiding

De National Grocers Association (NGA) heeft onlangs zijn Clancy G. Adamy Great American-onderscheiding gepresenteerd aan Lorelei Mottese, directeur voor overheidsrelaties bij Wakefern. De onderscheiding is voor uitstekende service in overheidsrelaties en is genoemd naar een directeur van de National Association of Food Chains, een voorloper van de NGA. (supermarketnews.com)

Alibaba maakt connecties met Nederlandse merken

Alibaba heeft zijn aandacht gevestigd op Nederland. Om zijn internationale ambities op het gebied van e-commerce waar te maken heeft het bedrijf overeenkomsten getekend met een aantal Nederlandse bedrijven. Alibaba heeft zijn Tmall Global online winkelcentrum geopend om met meer gemak buitenlandse merken in China te verkopen en heeft op de site een Nederlands "paviljoen" gelanceerd dat een aantal populaire Nederlandse merken zal aanbieden. Hieronder zullen onder andere Albert Heijn, Attent en Royal Ahold te vinden zijn. (warc.com)

Tesco's Turkse keten Kipa viert 23ste verjaardag
De retailketen Kipa, dat voor het eerst werd geopend in Izmir in 1992, viert zijn 23ste verjaardag, meldt hurriyet.com. De CEO zei: "Kipa begon de moderne supermarktervaring in Turkije en sinds de eerste dag als een merk heeft het als prioriteit gehad om consumenten te voorzien van een prettige winkelervaring. In een dynamische sector als retail, zijn we ons bewust van hoe moeilijk het is om zo'n langetermijnsucces vol te houden. Terwijl we 23 jaar van het verleden tot het heden vieren wat betreft retailruimte in Izmir, het Egeïsche zeegebied en Turkije, samen met het bij elkaar voegen van veel innovatie, kijken we vol vertrouwen naar de toekomst van Kipa."

Auchan wil Roemeense producten in het buitenland verkopen
De Franse retailketen Auchan wil in het komende jaar meer dan 300 Roemeense producten in drie Europese landen gaan verkopen. Het bedrijf schat dat het gaat werken met 100 lokale leveranciers en dat de verkregen omzet op zal lopen tot €5 miljoen. De retailer voert zijn plan al uit in Italië. Auchan overweegt ook om met twee nieuwe winkelformats uit te breiden in Roemenië. Beide formats zijn klein en gericht op grote steden. Het bedrijf kan het Simply-format in Roemenië introduceren, dat het al sinds 2005 in Frankrijk in gebruik heeft. In Roemenië zouden deze winkels ongeveer 1500 vierkante meter beslaan. Auchan zou ook online winkels in het komende jaar kunnen beginnen. (romania-insider.com



Publicatiedatum: