Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reguliere importcontroles 45 tot 72 procent duurder dan in buurlanden

Logistiek Nederland klaagt over hoge importkosten NVWA

De positie van Nederland als doorvoerland staat onder druk door de enorme importtarieven van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), die soms wel tot meer dan 70 procent hoger zijn dan in onze buurlanden. Dit stellen Transport en Logistiek Nederland, FENEX, ACN, Havenbedrijf Rotterdam, verladersorganisatie EVO, Deltalinqs, Fenedex en AIP. De organisaties vrezen dat er Nederlandse banen verdwijnen als ons land door de hoge tarieven nog meer schade oploopt doordat bedrijven Nederland gaan mijden. De bedrijfsorganisaties luiden de noodklok nu staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken aankondigde de tarieven, die al veel te hoog zijn, opnieuw te verhogen.

Verhogen
Voor de zomer onderzocht het kabinet de toezicht - en inspectielasten in Nederland in vergelijking met de ons omringende landen. Hieruit bleek dat reguliere importcontroles in Nederland tussen de 45 tot 72 procent duurder zijn dan in onze buurlanden. Naar aanleiding van het onderzoek is een kamerbrede motie aangenomen, waarin staatssecretaris Dijksma werd opgeroepen om de tarieven van de NVWA te bevriezen en nader onderzoek te doen naar de negatieve effecten van de tarieven voor de positie van de Nederlandse mainports als Rotterdam en Schiphol. Recentelijk stuurde de staatssecretaris echter een brief naar de Tweede Kamer waarin zij aankondigt de tarieven voor importcontroles opnieuw te verhogen.

Prijsverhaal
Het kabinet stelt dat Nederland de hogere inspectiekosten compenseert door lagere logistieke kosten, maar daar denken bedrijven anders over. "Een grote klant, de grootste kippenvleesproducent, verlegde zijn handel hierdoor al van Rotterdam naar Antwerpen. Een andere klant zegt dat ook te gaan doen als de aangekondigde tariefsverhogingen doorgaan", waarschuwt Derk van Mackelenberg, directeur van Eurofrigo. Richard Houtkoop, manager van Share Logistics, deelt deze zorgen en zag ook al een klant vertrekken naar een buitenlandse haven. "Dat was puur een prijsverhaal. Na de vorige prijsverhoging werden de verschillen echt te groot. Bij een volgende tariefverhoging vertrekken er nog meer klanten."

De bedrijfsorganisaties stellen daarom dat een nieuwe tariefverhoging Nederlandse banen op de tocht zet.

Bron: TLN
Publicatiedatum: