Na een goede start van het granaatappelseizoen vertraagde de omzet deze maand met de overgang van het Valenciaanse ras naar de Mollar, voornamelijk te wijten aan de oogststart in alle producerende gebieden van Spanje, met inbegrip van Elche, Valencia, Andalusië en Murcia. "Dit is gebruikelijk in deze tijd, hoewel de productie steeds blijft groeien," bevestigde Susi Bonet van de verkoopafdeling van Cambayas. "Het Mollar-ras wordt veel vaker dan de Valencia geplant, voornamelijk vanwege de smaak, leidend tot een overaanbod op de markt."
In aanvulling op Spanje zijn er ook granaatappelen uit andere landen, zoals Israël, Turkije, Pakistan en Marokko, waar de productie ook sterk aan het groeien is. "Terwijl de omzet stagneert, zijn de prijzen als gevolg van de concurrentie uit Turkije zakkende, want turkije levert een goede kwaliteit granaatappelen die op de Spaanse vruchten lijken. De Turkse granaatappelen zijn ook zeer populair in het Verre Oosten, waar ze het voordeel hebben van de lagere logistieke kosten."
Het verlies van de Russische markt is voor dit seizoen ook een bepalende factor. "De Russische markt is belangrijk voor ons. Bovendien, dachten we dat als gevolg van de toegenomen export naar Rusland uit Israël en Turkije, er meer ruimte zou zijn in Europa, maar de concurrentie uit blijft vrijwel onveranderd," aldus Bonet.
Toch wijst Bonet erop dat de consumptie geleidelijk toeneemt, met name in Duitsland. "In het verleden leek de Duitse markt een voorkeur te hebben voor andere rassen, zoals de Wonderful. Maar momenteel zien we een opleving van de vraag naar Spaanse granaatappelen, vooral naar de Mollar." In Europa neemt de vraag naar granaatappelen toe als de temperatuur begint te dalen. 'Dit is hetzelfde met citrus. De antioxiderende eigenschappen en hoog gehalte aan vitamine C stimuleert de omzet in de wintermaanden."
Cambayas is gespecialiseerd in de verkoop van verse granaatappelen. Cambayas presenteert haar assortiment aan Mollar-granaatappelen op de Fruit Attraction in de hal van de Regio Valencia, stand 10E06H.