Onderzoek 'Ausgepresst': Enorme misstanden bij de sinaasappelproductie

Het onderzoek met de titel 'Ausgepresst – Hinter den Kulissen der Orangensaft-Industrie' ('Uitgeperst -Achter de coulissen van de sinaasappelsap-industrie'), komt tot een ontnuchterende conclusie. Het onderzoek dat in opdracht van de TransFair-lidorganisatie Christliche Initiative Romero (CIR) en de Oostenrijkse milieuorganisatie GLOBAL 2000 werd uitgevoerd heeft de gehele leveringsketen van sinaasappelsap, van teelt tot marketing en verkoop, onderzocht.


"Ausgepresst" – de dubbelzinnige titel van het onderzoek zinspeelt op de uitbuiting van mens en natuur bij die productie van sinaasappelsap.

Tachtig procent van het wereldwijd geconsumeerde sinaasappelsap wordt uit Braziliaanse sinaasappelen geproduceerd. Het onderzoek toont de zorgwekkende ontwikkeling op de markt voor citrus in Brazilië: terwijl grote handelsconcerns wereldwijd omzetten in miljardenhoogte behalen, heeft de concentratie van de productie op enkele grote bedrijven uiterst negatieve gevolgen voor de arbeidsomstandigheden en het milieu. Werknemers op sinaasappelplantages lijden onder enorme prestatiedruk en onder de gevaarlijke arbeidsomstandigheden bij een dagloon van minder dan tien euro.

Oproep aan de ondernemers
Ook Europese handelsketens verdienen mee, maar willen meestal geen verantwoordelijkheid voor deze omstandigheden dragen. Daarom is de CIR een petitie gestart die de Europese supermarktconcerns dringend verzoekt de verantwoordelijkheid voor hun leveringsketens op zich te nemen en de omstandigheden voor mens en milieu te verbeteren.

Daarnaast moet een actiedag op 27 november 2015 met demonstraties in heel Europa alert maken op de misstanden binnen de leveringsketens van de supermarkten. Voorbereidend hierop vindt er in het weekend van 30 oktober en 1 november een actieworkshop in Berlijn plaats, die naast omvangrijke informatie in de vorm van voordrachten ook creatieve ideeën voor de straatacties omvat.

CIR beveelt fairtrade als alternatief aan
De multinationale concerns oefenen zo veel druk uit op de marktprijzen van fruit dat kleine telers en middelgrote bedrijven met de opbrengst nog niet eens hun productiekosten kunnen dekken. Met de aankoop van fairtrade-gecertificeerde sinaasappelsap kunnen consumenten er echter aan meewerken dat de kleine telers hogere prijzen krijgen: fairtrade helpt hen op de wereldmarkt te blijven bestaan. Bij de verkoop onder fairtrade-voorwaarden ontvangen zij voor hun fruit een vaste minimumprijs.

Op plantages ondersteunt fairtrade werknemers onder andere door middel van minimumlonen en betere milieu- en arbeidsomstandigheden.

Bron: Fairtrade Deutschland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.