Tesco presenteert community voor leveranciers | Franse Lidl breidt uit

Supervalu haalt verwachtingen niet | Fresh & Easy sluit winkels

Fresh & Easy sluit vestigingen
Fresh & Easy, dat in Zuid-Californië al langere tijd problemen heeft, gaat zijn zaken sluiten. Het bedrijf hoopt wel op een overnamebod. Een vertegenwoordiger van de keten El Segundo zei dat Fresh & Easy was begonnen met een georganiseerde afwikkeling. Fresh & Easy heeft niet genoeg geld en kon niet de financiering rond krijgen om zijn activiteiten voort te zetten. Dit is ondanks dat het bedrijf in de laatste twee jaar steeds bijna de kosten wist te dekken. Fresh & Easy heeft 97 winkels verspreid over Californië, Nevada en Arizona. (latimes.com)

Franse Lidl breidt uit
Lidl wil in Frankrijk zijn marktaandeel vergroten van 5% naar 8% in de loop van de volgende vijf jaar. Dit bleek uit een vergadering van de winkelmanagers van het land, waar CEO Frédéric Fuchs het ambitieuze streven uit de doeken deed. (igd.com)

Supervalu naar beneden door deflatie in tweede kwartaal
Supervalu heeft aangegeven dat deflatie een moeilijk tweede kwartaal heeft gegven, waarin de door analisten verwachte winst en omzet niet werd gehaald, zo meldt supermarketnews.com. De omzet van Supervalu's tweede kwartaal steeg met 0,5% tot $4,0 miljard (€3,54 miljard) met een netto winst die gelijk bleef op $31 miljoen (€27,4 miljoen). De vergelijkende winkelomzet daalde met 1,6% bij Save-A-Lot en met 1,2% bij zijn supermarktmerken. Dit illustreert de moeilijke handelsomstandigheden en de voortdurende neerwaartse trend van het eerste kwartaal. De omzet bij Save-A-Lot werd voortdurend bemoeilijkt door de kostendeflatie van de producten, wat waarschijnlijk ook voor de rest van het jaar zijn impact zal hebben. Het management blijft echter tevreden over de onderliggende basis van zijn onderneming. (igd.com)

Inspecties bij Magnit hypermarkten
De Russische inspectiedienst Rosselkhoznadzor voert keuringen uit bij hypermarkten van Magnit in verschillende regio's van Rusland, zo meldt k-vefomosti.ru. Winkels in Moskou zijn nog niet geïnspecteerd door stafleden van de Rosselkhoznadzor, hoewel checks misschien later in de hoofdstad zullen worden uitgevoerd. De autoriteit meldde dat ze doorgaan met het nagaan van binnenlandse retail op bevel van de overheid, en dit niet alleen bij de keten van Auchan zullen doen. In de zomer van 2015 voerde de dienst inspecties uit bij Auchan op verzoek van vicepremier Arkady Dvorkovich. Het verzoek hield verband met de klachten van consumenten over de versheid van de producten. Tijdens een onaangekondigd bezoek aan de Kostroma-vestiging van Magnit werden overtredingen met betrekking tot de opslag en verkoop van vleesproducten geconstateerd. De dubieuze producten werden uit de markt verwijderd. Laat in juli kondigde de Rosselkhoznadzor aan dat in een aantal Auchan-vestigingen in de regio van Moskou ook overtredingen waren aangetroffen, voornamelijk met betrekking tot vleesproducten. Dit gebeurde ook in september en in oktober bij hypermarkten van Auchan in Samara en Kostroma.

Tesco presenteert online community voor leveranciers

Tesco heeft een online platform gelanceerd voor alle leveranciers en producenten van over de hele wereld. Het platform heet "the Tesco Supplier Network" en heet als doel om een gemeenschappelijke visie te creëren tussen Tesco en zijn leveranciers door deze niet alleen met elkaar, maar ook met experts in de sector te verbinden. Op deze manier versterkt de online community de zaken van de gehele leveringsketen door middel van kennisuitwisseling en inzichten in de sector. met meer dan 3200 actieve leveranciers, meer dan 50 betrokken landen en meer dan 40 webinars van teams van Tesco en sector-experts en 2 adviesgroepen geeft de Tesco Supplier Network informatie aan leveranciers waar nodig. Er zijn meer dan 800 leveranviers van versproducten actief in het netwerk verspreid over regionale knooppunten in Europa, Afrika, Azië en Amerika, voor alle subcategorieën van AGF. 

DIA Nigeria plant groei wegens stijgende consumptie
De Nigeriaanse beheerder van de Spaanse supermarktketen Distribuidora Internacional de Alimentacion SA is van plan om met 2020 meer dan 100 winkels te hebben geopend, om in te spelen op de stijgende consumptie in Nigeria. First Master Retailers, wat de franchisnemer is voor DIA in Nigeria, kan zoveel als 25 CityDia-vestigingen per jaar openen. Winkels onder het merk van DIA verschijnen in alle opkomende markten zoals China, Brazilië en Argentinië. (bloomberg.com)

Israël: Victory koopt 5 Mega supermarkten
Supermarktketen Victory heeft een overeenkomst getekend voor de huurrechten van vijf vestigingen van de noodlijdende winkelketen Mega. De overeenkomst komt neer op 7,5 miljoen shekel (€ 1,72 miljoen) plus BTW. Volgens Victory behelst de overname alle rechten op de winkels met inbegrip van de apparatuur aanwezig." De voltooiing van de overeenkomst is gebonden aan allerlei eisen, zoals de toestemming van de eigenaren van het vastgoed en van de directeur van de Antitrust Autoriteit. (globes.co.il)

Lotte Mart breidt uit in Vietnam

Lotte Mart is van plan om 50 nieuwe supermarkten te openen voor 2020. De retailer beheert momenteel 11 supermarkten in Vietnam en wil zijn investering vergroten in de volgende vijf jaar. De plannen werden aangekondigd door de Zuid-Koreaanse vice-consul Hoong Soon Chang en de directeur van Lotte Mart Vietnam, Hong Won Sik. (igd.com)

Nieuwe Lidl CEO's in Oostenrijk en Polen
Lidl heeft Maksymiliam Braniecki als CEO van Lidl Poland en Christian Schug als CEO van Lidl Austria aangesteld. Braniecki vervangt Michal Lagunionek die is gepromoveerd naar de raad van bestuur in het hoofdkwartier in Duitsland. Hiervoor was Braniecki voorzitter bij Lidl in Roemenië, wat een positie is die nu door de plaatselijke directeur voor logistiek en sales Frank Wagner vervuld zal worden. In Oostenrijk vervangt Schug, die al ruim 13 jaar voor Lidl werkt en in de laatste acht jaar in de raad van bestuur zat, Alexander Deopito, die het bedrijf heeft verlaten. (igd.com)

Ahold's bfresh opent tweede vestiging
Ahold heeft zijn tweede winkel volgens het bfresh-concept geopend in Fairfield, Connecticut. Bfresh, dat in september in Boston zijn eerste opwachting maakte, werd ontwikkeld door de Fresh Formats-afdeling van Ahold. De winkel streeft naar een handig assortiment gericht op versproducten, dat voordelig is voor consumenten in de buurt en als winkel modern aanvoelt. Volgens woordvoerders van Ahold biedt de winkel meer natuurlijke en biologische producten dan normale winkels.(supermarketnews.com)

Rusland: Lenta's aandelenverkoop haalt $275 miljoen op
Het in Sint Petersburg gevestigde Lenta, dat wordt ondersteund door de Amerikaanse firma TPG Capital, heeft met een beursgang $275 miljoen (€243 miljoen). Het is de grootste aandelenverkoop door een Russisch bedrijf in bijna 2 jaar. (esmmagazine.com)

Singapore: Online supermarkt Honestbee verkrijgt $15m

Het in Singapore gevestigde Honestbee, een online boodschappenleveringsdienst, heeft met succes een investering rondgekregen van $15 miljoen (€13,26 miljoen) via het investeringsbedrijf Formation 8. (dealstreetasia.com)


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven