Spaans bloemkoolseizoen van start gegaan

Het seizoen voor de PGI Coliflor de Calahorra is van start gegaan. Op dit moment zijn de volumes nog beperkt en zijn de prijzen hoog, maar over een paar weken zal het seizoen in volle gang zijn.



"We hebben dit jaar een klein aantal vroege rassen geplant, zodat we vanaf begin oktober productie beschikbaar hebben. Maar we moeten tot november wachten voordat de productie zijn volledige capaciteit zal bereiken. Dit is ook de maand waarin de consumptie stijgt, omdat het buiten kouder wordt," zegt Eriz Zumárraga van SAT Valle Rincón, de coöperatie die de bloemkool afzet.

Eriz vertelt dat Calahorra voorheen een grote rol speelde op de bloemkoolmarkt van Spanje. Concurrentie vanuit andere productiegebieden en veranderingen in de toeleveringsketen zorgden er in de loop der tijd echter voor dat deze rol kleiner werd. 



"We hebben gekozen voor een PGI om onze bloemkool te onderscheiden van die uit andere productiegebieden in Spanje, voornamelijk uit de Levant. Klimaat, bodem en goede verzorging zijn de drie factoren die ons product uniek maken. We hebben korte winters, veel zonlicht en grote verschillen tussen de dag- en nachttemperatuur. De bodem is rijk in sedimenten van de rivier. En onze telers hebben de beste groeimethode: ze doen alles met de hand en met veel zorg. Deze manier van telen respecteert het milieu en het ritme van de natuur. Het resultaat is een compacte, smaakvolle en witte bloemkool."


Er zijn ruim 1,6 miljoen bloemkoolpercelen in Calahorra met een totaalareaal van 80 hectare.

De vraag naar bloemkool is, in tegenstelling tot de vraag naar bijvoorbeeld broccoli, erg wisselend en afhankelijk van verschillende factoren, zoals het weer, de beschikbaarheid en de kwaliteit.

"We willen de bloemkool, die traditioneel wordt gezien als tweedeklas groente, waardigheid geven. De bloemkool is nauwelijks terug te vinden op menu's van chique restaurants. We willen het imago van de groente opvijzelen. De bloemkool kan op veel verschillende manieren geconsumeerd worden, zolang je hem maar niet te lang kookt."



"Het is waar dat de broccoli enorm aan terrein heeft gewonnen op de bloemkool. Broccoli is immers gemakkelijker om te kopen, schoon te maken en te bereiden. Dit zijn eigenschappen die in grote marketingcampagnes zijn uitgelicht. Onze eigen promotiecampagne moet de voordelen van het eten van bloemkool belichten en de unieke eigenschappen van de groente benadrukken. Maar ons budget is beperkt...."



SAT Valle Rincón verkoopt de bloemkool onder het merk PGI Coliflor de Calahorra in samenwerking met Spaanse retailketens, maar exporteert ook naar Frankrijk en België. "En zoals met elk product heeft de consument het laatste woord. Het is nu onze taak om het product zichtbaar te maken in de schappen en consumenten te bereiken die de smaak kunnen waarderen."

Voor meer informatie:

Eriz Zumárraga
SAT Valle Rincón
Polígono Varillas, calle A, s/n
26550 Rincón de Soto, La Rioja, Spain
T: +34 941 14 17 04
M: +34 608 78 00 34
comercial@vallerincon.com
www.satrincon.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.